Simulaatio-oppiminen sairaanhoitajaopiskelijan ammatillisen kasvun tukena - opiskelijoiden kokemuksia
Makkonen, Taija; Aalto, Tiina (2016)
Makkonen, Taija
Aalto, Tiina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137709
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Mikkelin ammattikorkeakoulun Savonniemen kampuksen valmistumassa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia simulaatio-oppimisen vaikutuksesta heidän ammatilliseen kasvuunsa. Tutkimuksessa etsittiin vastausta kysymykseen: Mitkä tekijät edistävät sairaanhoitajaopiskeli-jan ammatillista kasvua simulaatioharjoituksissa? Tämä työ on tehty Mikkelin ammattikorkeakoululle Savonniemen kampukselle.
Simulaatioharjoituksia hoitotyön koulutuksessa Savonniemen kampuksella on ollut vuodesta 2011. Simulaatioharjoituksista Savonniemen kampuksella on tehty opinnäytetyö 2012. Lisäksi hoitotyön lehtorit Jaana Dillström ja Erja Ruotsalainen ovat tehneet 2014 raportin ”Huomaan, että osaan, Opiskelijoiden kokemuk-sia simulaatioista.”
Tutkimus on toteutettu laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimusmateriaali muodostui neljän teemahaastattelun pohjalta. Haastateltavat olivat valmistumassa olevia sairaanhoitajaopiskelijoita, 11 opiskelijaa. He olivat ensimmäisiä sairaanhoitajaopiskelijoita, joilla oli sisältynyt koulutukseen yhteensä viisi simulaatio-harjoitusta.
Tutkimusmateriaalista nousi sisällönanalyysillä viisi simulaatioharjoituksissa sairaanhoitajaopiskelijan ammatilliseen kasvuun vaikuttavaa tekijää. Nämä tekijät ovat psyykkiset tekijät, valmistautuminen, ryhmässä toimiminen, taitojen harjoitteleminen ja jälkipuinti. Näillä tekijöillä simulaatioharjoituksissa on sairaanhoitajaopiskelijoiden mielestä ammatillista kasvua edistävä vaikutus.
Työtä voidaan hyödyntää simulaatioharjoitusten kehittämiseksi ammatillisen kasvun tukemiseen Savonniemen kampuksella. Opiskelijoiden kokemusten kartoittaminen simulaatioharjoituksista on tärkeää myös tulevaisuudessa.
Simulaatioharjoituksia hoitotyön koulutuksessa Savonniemen kampuksella on ollut vuodesta 2011. Simulaatioharjoituksista Savonniemen kampuksella on tehty opinnäytetyö 2012. Lisäksi hoitotyön lehtorit Jaana Dillström ja Erja Ruotsalainen ovat tehneet 2014 raportin ”Huomaan, että osaan, Opiskelijoiden kokemuk-sia simulaatioista.”
Tutkimus on toteutettu laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimusmateriaali muodostui neljän teemahaastattelun pohjalta. Haastateltavat olivat valmistumassa olevia sairaanhoitajaopiskelijoita, 11 opiskelijaa. He olivat ensimmäisiä sairaanhoitajaopiskelijoita, joilla oli sisältynyt koulutukseen yhteensä viisi simulaatio-harjoitusta.
Tutkimusmateriaalista nousi sisällönanalyysillä viisi simulaatioharjoituksissa sairaanhoitajaopiskelijan ammatilliseen kasvuun vaikuttavaa tekijää. Nämä tekijät ovat psyykkiset tekijät, valmistautuminen, ryhmässä toimiminen, taitojen harjoitteleminen ja jälkipuinti. Näillä tekijöillä simulaatioharjoituksissa on sairaanhoitajaopiskelijoiden mielestä ammatillista kasvua edistävä vaikutus.
Työtä voidaan hyödyntää simulaatioharjoitusten kehittämiseksi ammatillisen kasvun tukemiseen Savonniemen kampuksella. Opiskelijoiden kokemusten kartoittaminen simulaatioharjoituksista on tärkeää myös tulevaisuudessa.