Peliongelmasta ja -riippuvuudesta kärsivän auttaminen osana sosiaalialan ammattilaisen asiakastyötä
Räsänen, Mervi (2016)
Räsänen, Mervi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137617
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin sosiaalialan ammattilaisten näkemyksiä ja kokemuksia peliongelmasta ja -riippuvuudesta kärsivien kanssa tehtävästä asiakastyöstä. Teoriaosuus käsittelee riippuvuutta, peliongelmaa ja -riippuvuutta, rahapelien historiaa ja tilastotietoa peleistä ja pelaamisesta sekä peliongelman tunnistamista, haittoja, ennaltaehkäisyä, hoitoa ja kuntoutusta. Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja aineistonkeruun toteutin teemahaastatteluina. Tutkimuskysymyksiäni olivat: Millaisena asiakasryhmänä sosiaalialan ammattilaiset näkevät ja kokevat peliongelmasta ja -riippuvuudesta kärsivät asiakkaat?, Millaisena sosiaalialan ammattilaiset kokevat työnsä käytännössä ja asiakastyöhön käytettävät resurssit peliongelmasta ja -riippuvuudesta kärsivien asiakkaiden auttamistyössä?, Millaisena sosiaalialan ammattilaiset kokevat asiakastyöhön liittyvien menetelmien käyttämisen ja käytännön työnsä kehittämisen peliongelmasta ja -riippuvuudesta kärsivien asiakkaiden auttamistyössä? ja Millaista apua peliongelmasta kärsineet kokemusasiantuntijat tai heidän läheisensä ovat saaneet sosiaalialan ammattilaisilta?
Keskeisimpien tutkimustulosten mukaan ammattilaiset tunnistavat asiakkaansa. Asiakas on yleensä työikäinen mies, mutta naisten ja nuorten aikuisten osuus oli kasvanut. Asiakkaiden tarve erilaisille tukitoimille oli suuri. Asiakkaat hakeutuivat itsenäisesti hoitoon, mutta muut ammattilaistahot osasivat ohjata entistä paremmin hoitoon. Ammattilaisten koulutus koettiin riittäväksi. Alueellinen lisäkoulutus nähtiin tarpeellisena ja materiaalin sekä tiedon saanti aiheesta koettiin helpoksi. Työ koettiin ajoittain kuormittavaksi, mutta antoisaksi. Erilaiset menetelmät, koettiin riittäviksi ja hyviksi työvälineiksi. Resurssit asiakastyöhön koettiin riittäviksi, mutta tulevaisuudessa haasteellisiksi. Kehittämistyö nähtiin tärkeäksi mahdollisuudeksi muuttaa itseään ja omaa työtään. Kokemusasiantuntijoiden mukaan sosiaalialan ammattilaiset olivat ammattitaitoisia ja asiantuntevia. Avun saaminen koettiin helpoksi. Tärkeimmiksi motivaation ylläpitäjiksi koettiin luottamuksellinen suhde, avun nopea saaminen, kokonaisvaltainen hoito ja kuulluksi tuleminen.
Keskeisimpien tutkimustulosten mukaan ammattilaiset tunnistavat asiakkaansa. Asiakas on yleensä työikäinen mies, mutta naisten ja nuorten aikuisten osuus oli kasvanut. Asiakkaiden tarve erilaisille tukitoimille oli suuri. Asiakkaat hakeutuivat itsenäisesti hoitoon, mutta muut ammattilaistahot osasivat ohjata entistä paremmin hoitoon. Ammattilaisten koulutus koettiin riittäväksi. Alueellinen lisäkoulutus nähtiin tarpeellisena ja materiaalin sekä tiedon saanti aiheesta koettiin helpoksi. Työ koettiin ajoittain kuormittavaksi, mutta antoisaksi. Erilaiset menetelmät, koettiin riittäviksi ja hyviksi työvälineiksi. Resurssit asiakastyöhön koettiin riittäviksi, mutta tulevaisuudessa haasteellisiksi. Kehittämistyö nähtiin tärkeäksi mahdollisuudeksi muuttaa itseään ja omaa työtään. Kokemusasiantuntijoiden mukaan sosiaalialan ammattilaiset olivat ammattitaitoisia ja asiantuntevia. Avun saaminen koettiin helpoksi. Tärkeimmiksi motivaation ylläpitäjiksi koettiin luottamuksellinen suhde, avun nopea saaminen, kokonaisvaltainen hoito ja kuulluksi tuleminen.