Riihimäen kaupungin verkkopalvelun hallinnoinnin ja päivitystyön kehitys
Markkola, Meri (2016)
Markkola, Meri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137606
Tiivistelmä
Merkittävä osa sekä yritysten että yksityishenkilöiden viestinnästä tapahtuu tänä päivänä ver-kossa niin erilaisten palveluiden kuin viestintäsovellusten avulla. Verkossa käyttäjä odottaa, että hänen tarvitsemansa tieto on saatavissa nopeasti ja löydettävissä helposti. Tästä syystä on tärkeää, että verkkosivut on rakennettu selkeiksi ja helposti selattaviksi. Viime vuosina Suomen kunnat ovat uudistaneet verkkopalveluitaan ja viestintäänsä vastaamaan ajan trende-jä ja haasteita. Verkkoympäristö on antanut kunnille mahdollisuuden viestiä kuntalaisille entistä avoimemmin ja tehnyt kuntaorganisaation helposti lähestyttävämmäksi. Haasteena on säilyt-tää kunnan verkkopalveluiden ilme yhtenäisenä, mutta tuoda myös eri alojen omat piirteet viesteissä esille.
Tämä tutkimus on tehty toimeksiantona Riihimäen kaupungille heidän uudistettuaan verkko-palvelunsa keväällä 2015. Työn tavoitteena on selvittää kaupungin verkkopalvelun päivittäjien kokemus verkkopalvelun muutoksesta ja itse päivitystyöstä. Tutkimusongelmaksi muodostui päivitystyön kehittäminen niin, että verkkopalvelun sisältö pysyy mahdollisimman ajankohtai-sena ja yhtenäisenä. Tutkimusongelmaa lähestytään julkishallinnon verkkopalveluille asetettu-jen ohjeiden ja odotusten kautta ja erityisesti korostetaan sivuston päivitystyön selkeän organi-soinnin tärkeyttä. Päivitystyön tulee olla suunniteltua ja hallittua, jotta mahdollisimman usein vältyttäisiin ristiriitaisilta viesteiltä ja sekaannuksilta. Huomiota tulee kiinnittää myös siihen, että viestit eri kanavissa eivät riitele keskenään.
Tutkimus on luonteeltaan sekä laadullinen että määrällinen ja se toteutettiin tekemällä teema-haastatteluita sekä teettämällä lyhyt verkkokysely verkkopalvelun päivittäjille. Lisäksi aineisto-na käytettiin tutkijan omia havaintoja. Haastattelut ja verkkokysely toteutettiin syksyllä 2015, kun palvelu oli jo ollut toiminnassa jonkin aikaa ja tutkimuskohteilla kokemusta sen käytöstä.
Sekä haastatteluiden että kyselyn tuloksista kävi ilmi, että muutosta pidettiin onnistuneena, mutta päivitystyön ja -vastuiden selkiyttäminen olisi tarpeellista. Näiden tulosten perusteella tutkimuksessa annetaan ehdotuksia, joiden avulla päivitystyön kehittämistä voidaan lähestyä. Ehdotuksissa käydään läpi sisältöstrategiaa, sosiaalisen median hyödyntämistä kunnan vies-tinnässä, henkilöstön kannustamista verkkoviestintään sekä roolien määrittämistä eri päivittä-jille.
Tämä tutkimus on tehty toimeksiantona Riihimäen kaupungille heidän uudistettuaan verkko-palvelunsa keväällä 2015. Työn tavoitteena on selvittää kaupungin verkkopalvelun päivittäjien kokemus verkkopalvelun muutoksesta ja itse päivitystyöstä. Tutkimusongelmaksi muodostui päivitystyön kehittäminen niin, että verkkopalvelun sisältö pysyy mahdollisimman ajankohtai-sena ja yhtenäisenä. Tutkimusongelmaa lähestytään julkishallinnon verkkopalveluille asetettu-jen ohjeiden ja odotusten kautta ja erityisesti korostetaan sivuston päivitystyön selkeän organi-soinnin tärkeyttä. Päivitystyön tulee olla suunniteltua ja hallittua, jotta mahdollisimman usein vältyttäisiin ristiriitaisilta viesteiltä ja sekaannuksilta. Huomiota tulee kiinnittää myös siihen, että viestit eri kanavissa eivät riitele keskenään.
Tutkimus on luonteeltaan sekä laadullinen että määrällinen ja se toteutettiin tekemällä teema-haastatteluita sekä teettämällä lyhyt verkkokysely verkkopalvelun päivittäjille. Lisäksi aineisto-na käytettiin tutkijan omia havaintoja. Haastattelut ja verkkokysely toteutettiin syksyllä 2015, kun palvelu oli jo ollut toiminnassa jonkin aikaa ja tutkimuskohteilla kokemusta sen käytöstä.
Sekä haastatteluiden että kyselyn tuloksista kävi ilmi, että muutosta pidettiin onnistuneena, mutta päivitystyön ja -vastuiden selkiyttäminen olisi tarpeellista. Näiden tulosten perusteella tutkimuksessa annetaan ehdotuksia, joiden avulla päivitystyön kehittämistä voidaan lähestyä. Ehdotuksissa käydään läpi sisältöstrategiaa, sosiaalisen median hyödyntämistä kunnan vies-tinnässä, henkilöstön kannustamista verkkoviestintään sekä roolien määrittämistä eri päivittä-jille.