Kotihoidon toiminnanohjaus- ja viestintäjärjestelmän käyttöönottoprosessin kehittäminen
Karhinen, Viivi (2016)
Karhinen, Viivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137598
Tiivistelmä
NurseBuddy-kotihoitojärjestelmä on toiminnanohjaus- ja viestintäjärjestelmä, joka on kehitetty kotihoidon työntekijöiden työvälineeksi. Järjestelmä toimii pilvipalveluna, jonka perusperiaatteena on helppo ja nopea käyttöönotto. Pilvipalvelumallin mukaiset järjestelmät kasvattavat jatkuvasti markkinaosuuttaan ohjelmistoalalla. Ne mahdollistavat tehokkaan tiedonhallinnan erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, joissa ei useasti ole tarpeeksi hyvää osaamista sisäisen tiedonhallinnan järjestämiseksi. Insinöörityössä tutkitaan pilvipalveluiden eri palvelumalleja sekä niiden käyttöönottomalleja.
Insinöörityön tavoitteena oli perehtyä kotihoidon toiminnanohjaus- ja viestintäjärjestelmän käyttöönottoon prosessina palveluntarjoajan uudessa asiakasyrityksessä, ja kehittää prosessikuvaukset järjestelmän käyttöönotosta sekä käyttöönoton tavoiteprosessi sisältäen mahdolliset parannusehdotukset. Teoriaosuudessa perehdytään, miten tunnistetaan kehitystä vailla olevat prosessit, prosesseihin kuuluviin eri vaiheisiin sekä prosessien kuvaamisen perusperiaatteisiin.
Työssä käytettiin tutkimusmenetelminä havainnointia ja teemahaastattelua. Havainnointi toteutettiin esimiesten käyttökoulutuksen yhteydessä, johon osallistui kaksi käyttäjää sekä kouluttajana toiminut palveluntarjoajayrityksen edustaja. Samat henkilöt osallistuivat haastatteluihin. Haastatteluiden avulla pyrittiin luomaan mahdollisimman selkeä ja yleiskuvan antava prosessikuvaus käyttöönotosta sekä tavoiteprosessikuvaus, joka sisälsi käyttöönottoon liittyvät mahdolliset muutokset. Muutosehdotukset perustuivat käyttäjien haastatteluihin sekä palveluntarjoajan omiin kommentteihin.
Tutkimuksessa ei löydetty suuria ongelmia käyttöönottoon liittyen, mutta muutamia pienempiä kehityskohtia havaittiin. Kehityskohdat listattiin ja ne otettiin huomioon tavoiteprosessikuvauksen mallintamisessa. Käyttöönottotoiminnan tutkiminen antoi palveluntarjoajalle näkemystä siihen, millaisiin asioihin toiminnassa pitäisi kiinnittää huomiota mahdollisimman helpon ja tehokkaan käyttöönottokokemuksen luomiseksi. Osa kehitysideoista on jo toteutettu.
Insinöörityön tavoitteena oli perehtyä kotihoidon toiminnanohjaus- ja viestintäjärjestelmän käyttöönottoon prosessina palveluntarjoajan uudessa asiakasyrityksessä, ja kehittää prosessikuvaukset järjestelmän käyttöönotosta sekä käyttöönoton tavoiteprosessi sisältäen mahdolliset parannusehdotukset. Teoriaosuudessa perehdytään, miten tunnistetaan kehitystä vailla olevat prosessit, prosesseihin kuuluviin eri vaiheisiin sekä prosessien kuvaamisen perusperiaatteisiin.
Työssä käytettiin tutkimusmenetelminä havainnointia ja teemahaastattelua. Havainnointi toteutettiin esimiesten käyttökoulutuksen yhteydessä, johon osallistui kaksi käyttäjää sekä kouluttajana toiminut palveluntarjoajayrityksen edustaja. Samat henkilöt osallistuivat haastatteluihin. Haastatteluiden avulla pyrittiin luomaan mahdollisimman selkeä ja yleiskuvan antava prosessikuvaus käyttöönotosta sekä tavoiteprosessikuvaus, joka sisälsi käyttöönottoon liittyvät mahdolliset muutokset. Muutosehdotukset perustuivat käyttäjien haastatteluihin sekä palveluntarjoajan omiin kommentteihin.
Tutkimuksessa ei löydetty suuria ongelmia käyttöönottoon liittyen, mutta muutamia pienempiä kehityskohtia havaittiin. Kehityskohdat listattiin ja ne otettiin huomioon tavoiteprosessikuvauksen mallintamisessa. Käyttöönottotoiminnan tutkiminen antoi palveluntarjoajalle näkemystä siihen, millaisiin asioihin toiminnassa pitäisi kiinnittää huomiota mahdollisimman helpon ja tehokkaan käyttöönottokokemuksen luomiseksi. Osa kehitysideoista on jo toteutettu.