Lisää liikettä varhaiskasvatukseen
Kurunmäki, Satu (2016)
Kurunmäki, Satu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127590
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte on laadullinen tutkimus, jonka aiheena on fyysisen aktiivisuuden lisääminen varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkotipäivään saadaan lisää fyysistä aktiivisuutta. Työhön liittyvänä tuotoksena syntyi opas varhaiskasvattajien käyttöön.
Opinnäytetyön teoriassa käsittelen varhaislapsuuden liikuntaa, aiempia tutkimuk-sia lasten fyysisestä aktiivisuudesta sekä varhaiskasvatuksen liikuntasuosituksia. Työn empiirisen osan toteutin tutkimuksen vinjetti-menetelmää käyttäen. Vinjetti oli tarina päiväkotipäivästä, jonka olin tutkijana itse kirjoittanut. Päiväkodissa työskentelevät varhaiskasvattajat kirjoittivat tarinan uudelleen niin, että päiväkotipäivä olisi fyysisesti aktiivisempi. Sen lisäksi he listasivat muita ideoita, joiden avulla päiväkotipäivään saadaan lisää fyysistä aktiivisuutta.
Sain analysoinnissa tarinoista esiin kolme pääteemaa, jotka ovat kasvattajan rooli, fyysinen toimintaympäristö ja toiminta. Pääteemojen alaluokkia ovat kasvattajan rooliin kasvattajan mukaan meneminen lasten leikkeihin ja tekemisiin, kasvattajan luoma turvallisuus, kasvattajan antama kannustaminen, kehu ja palaute sekä kasvattajan kouluttautumismahdollisuus. Fyysisen toimintaympäristön alaluokkia ovat sisätilat, piha, ulkoilu ja lähiympäristö sekä välineiden saatavilla oleminen. Toiminnan alaluokkia ovat varsinaiset toimintatuokiot ja siirtymä- ja odottelutilanteet.
Tulosten perusteella päiväkodissa voidaan monella tavalla lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta päivän aikana. Tärkeitä ovat kasvattajan kannustava ja mukana oleva rooli, ympäristön avulla luodut mahdollisuudet ja kaikkien pientenkin hetkien hyödyntäminen päiväkotipäivän aikana. Jotta tämä olisi mahdollista, vaaditaan koko varhaiskasvatuksen henkilöstön sitoutumista ja yhteistyötä.
Opinnäytetyön teoriassa käsittelen varhaislapsuuden liikuntaa, aiempia tutkimuk-sia lasten fyysisestä aktiivisuudesta sekä varhaiskasvatuksen liikuntasuosituksia. Työn empiirisen osan toteutin tutkimuksen vinjetti-menetelmää käyttäen. Vinjetti oli tarina päiväkotipäivästä, jonka olin tutkijana itse kirjoittanut. Päiväkodissa työskentelevät varhaiskasvattajat kirjoittivat tarinan uudelleen niin, että päiväkotipäivä olisi fyysisesti aktiivisempi. Sen lisäksi he listasivat muita ideoita, joiden avulla päiväkotipäivään saadaan lisää fyysistä aktiivisuutta.
Sain analysoinnissa tarinoista esiin kolme pääteemaa, jotka ovat kasvattajan rooli, fyysinen toimintaympäristö ja toiminta. Pääteemojen alaluokkia ovat kasvattajan rooliin kasvattajan mukaan meneminen lasten leikkeihin ja tekemisiin, kasvattajan luoma turvallisuus, kasvattajan antama kannustaminen, kehu ja palaute sekä kasvattajan kouluttautumismahdollisuus. Fyysisen toimintaympäristön alaluokkia ovat sisätilat, piha, ulkoilu ja lähiympäristö sekä välineiden saatavilla oleminen. Toiminnan alaluokkia ovat varsinaiset toimintatuokiot ja siirtymä- ja odottelutilanteet.
Tulosten perusteella päiväkodissa voidaan monella tavalla lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta päivän aikana. Tärkeitä ovat kasvattajan kannustava ja mukana oleva rooli, ympäristön avulla luodut mahdollisuudet ja kaikkien pientenkin hetkien hyödyntäminen päiväkotipäivän aikana. Jotta tämä olisi mahdollista, vaaditaan koko varhaiskasvatuksen henkilöstön sitoutumista ja yhteistyötä.