Lähdetkö merta edemmäs kalaan? : Valkeakosken erikoistavarakaupan ostovoiman suuntautumisselvitys
Varonen, Krista (2016)
Varonen, Krista
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127585
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mistä valkeakoskelaiset kuluttajat hankkivat useimmiten erikoistavarakaupan tuotteita. Tarkoituksena oli tutkia, miksi ostovoimaa virtaa Valkeakosken ulkopuolelle. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja paikallisten erikoistavarakauppojen toiminnan tukemiseksi ja asukkaiden asiointien lisäämiseksi niissä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Valkeakosken kaupungin elinkeinopalvelut.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä oli internetkysely, joka suunnattiin valkeakoskelaisille kuluttajille. Kyselytutkimuksen tulokset on analysoitu ja niiden pohjalta on esitetty kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kuluttajan ostokäyttäytymistä sekä ostopaikan valintaan liittyviä tekijöitä.
Tutkimustulokset osoittivat, että valkeakoskelaisten ostovoima virtaa pääasiassa Lempäälän Ideaparkiin, Tampereelle ja verkkokauppoihin. Tärkeimmät syyt asioida Valkeakosken ulkopuolella olivat suuremmat valikoimat, edullisempi hintataso sekä joidenkin tuotteiden tarjonnan puute. Verkkokaupoista ostamisen tärkein syy oli asioinnin vaivattomuus. Merkittävimpinä erikoiskauppojen menestymisen ongelmina nähtiin lähimpien suurten keskusten voimistuminen, verkkokaupan voimistuminen sekä palvelutarjonnan hiipuminen.
Tutkimuksen pohjalta muodostettiin kehittämisehdotuksia asiakkaiden asioiden lisäämiseksi ja sitä kautta erikoiskauppojen toiminnan tukemiseksi. Tutkimuksesta ilmeni, että valkeakoskelaisten erikoisliikkeiden kannattaisi panostaa asiakaspalveluun ja myymäläympäristön viihtyisyyteen asiakkaiden houkuttelemiseksi. Kyselytutkimuksesta saatuja tuloksia pystytään hyödyntämään markkinoinnissa, jotta osataan suunnata sitä oikealla tavalla ja oikeille asiakasryhmille.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä oli internetkysely, joka suunnattiin valkeakoskelaisille kuluttajille. Kyselytutkimuksen tulokset on analysoitu ja niiden pohjalta on esitetty kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kuluttajan ostokäyttäytymistä sekä ostopaikan valintaan liittyviä tekijöitä.
Tutkimustulokset osoittivat, että valkeakoskelaisten ostovoima virtaa pääasiassa Lempäälän Ideaparkiin, Tampereelle ja verkkokauppoihin. Tärkeimmät syyt asioida Valkeakosken ulkopuolella olivat suuremmat valikoimat, edullisempi hintataso sekä joidenkin tuotteiden tarjonnan puute. Verkkokaupoista ostamisen tärkein syy oli asioinnin vaivattomuus. Merkittävimpinä erikoiskauppojen menestymisen ongelmina nähtiin lähimpien suurten keskusten voimistuminen, verkkokaupan voimistuminen sekä palvelutarjonnan hiipuminen.
Tutkimuksen pohjalta muodostettiin kehittämisehdotuksia asiakkaiden asioiden lisäämiseksi ja sitä kautta erikoiskauppojen toiminnan tukemiseksi. Tutkimuksesta ilmeni, että valkeakoskelaisten erikoisliikkeiden kannattaisi panostaa asiakaspalveluun ja myymäläympäristön viihtyisyyteen asiakkaiden houkuttelemiseksi. Kyselytutkimuksesta saatuja tuloksia pystytään hyödyntämään markkinoinnissa, jotta osataan suunnata sitä oikealla tavalla ja oikeille asiakasryhmille.