Lapsen tuen tarpeen huomioiminen Mikkelin päiväkodeissa
Kauppinen, Reetta; Astikainen, Tiina-Elisa; Kauppinen, Tiina (2016)
Kauppinen, Reetta
Astikainen, Tiina-Elisa
Kauppinen, Tiina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127580
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan lapsen tuen tarpeen huomioimista Mikkelin kaupungin päiväkodeissa. Tarkoituksena on selvittää, miten tuen tarve ilmenee, miten siihen vastataan sekä miten tuen tarpeen toteuttamista kehitetään. Työssä keskitytään alle esiopetusikäisiin lapsiin. Opinnäytetyössä huomio kohdistuu myös kiertävien erityislastentarhanopettajien mahdollisuuksiin toteuttaa tuen tarpeen huomioimista omassa työssään ja miten kiertävien erityislastentarhanopettajien ja tuen tarpeessa olevien lasten määrät kohtaavat Mikkelin kaupungin päiväkodeissa. Tutkimuslupa on haettu Mikkelin kaupungin varhaiskasvatusjohtajalta.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keruussa on hyödynnetty puolistrukturoituja ryhmähaastatteluja. Haastatteluihin osallistui kasvatushenkilöstöä viidestä eri kunnallisesta päiväkodista sekä osa kiertävistä erityislastentarhanopettajista. Aineiston analysoinnissa on käytetty teemoittelua.
Teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen sekä erityisvarhaiskasvatuksen valtakunnallisista sekä kunnallisista suuntaviivoista. Siinä tarkastellaan myös keskustelua, jota käydään valtakunnallisesti varhaiskasvatuksen kentällä. Osiossa käsitellään myös Mikkelin kaupungin päivähoidossa yleisimmin käytetyt tuen tarpeen muodot. Teoreettinen viitekehys täsmentyi opinnäytetyöprosessin edetessä.
Opinnäytetyössä nousi esiin, että suurimmat alueet, joissa tukea tarvitaan, ovat kielen kehitys, tarkkaavaisuuden haasteet sekä aistisäätely. Kerätyn aineiston pohjalta, tuen tarpeeseen vastaaminen on haasteellista Mikkelin kaupungin päivähoidossa. Kehittämistä vaativia osa-alueita ovat muun muassa henkilöstöresurssit sekä työmenetelmät. Henkilöstöresurssien vähyys näkyi sekä kiertävien erityislastentarhanopettajien että päiväkotien henkilökunnan haastatteluissa. Tämä heijastuu suoraan toimijoiden kykyyn vastata tuen tarpeeseen.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keruussa on hyödynnetty puolistrukturoituja ryhmähaastatteluja. Haastatteluihin osallistui kasvatushenkilöstöä viidestä eri kunnallisesta päiväkodista sekä osa kiertävistä erityislastentarhanopettajista. Aineiston analysoinnissa on käytetty teemoittelua.
Teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen sekä erityisvarhaiskasvatuksen valtakunnallisista sekä kunnallisista suuntaviivoista. Siinä tarkastellaan myös keskustelua, jota käydään valtakunnallisesti varhaiskasvatuksen kentällä. Osiossa käsitellään myös Mikkelin kaupungin päivähoidossa yleisimmin käytetyt tuen tarpeen muodot. Teoreettinen viitekehys täsmentyi opinnäytetyöprosessin edetessä.
Opinnäytetyössä nousi esiin, että suurimmat alueet, joissa tukea tarvitaan, ovat kielen kehitys, tarkkaavaisuuden haasteet sekä aistisäätely. Kerätyn aineiston pohjalta, tuen tarpeeseen vastaaminen on haasteellista Mikkelin kaupungin päivähoidossa. Kehittämistä vaativia osa-alueita ovat muun muassa henkilöstöresurssit sekä työmenetelmät. Henkilöstöresurssien vähyys näkyi sekä kiertävien erityislastentarhanopettajien että päiväkotien henkilökunnan haastatteluissa. Tämä heijastuu suoraan toimijoiden kykyyn vastata tuen tarpeeseen.