Mielenterveysluennot 8.-luokkalaisille
Mäkinen, Jesse; Puskala, Markku (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127570
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää kahdeksasluokkalaisille oppilaille luentoja mielenterveydestä sekä selvittää kyselyllä luennon onnistumista ja vaikuttavuutta. Opetussuunnitelman mukaan kahdeksasluokkalaisille kuuluu mielenterveysaiheiset oppitunnit terveystiedon tunneilla. Tavoitteena oli saada nuoret ymmärtämään ja tunnistamaan esimerkiksi masennuksen ja itsetuhoisuuden merkkejä, omia voimavarojaan sekä miten positiivisella ajattelulla voidaan vaikuttaa omaan mielenterveyteen. Tavoitteena oli myös, että näiden luentojen jälkeen nuoret uskaltavat paremmin puhua ja puuttua asioihin, jotka vaikuttavat haitallisesti omaan tai kaverin mielenterveyteen ja jaksamiseen. Tavoitteena oli luentojen jälkeisellä kyselyllä selvittää, oliko luennoista hyötyä oppilaille.
Tätä opinnäytetyötä varten kerättiin niin kotimaista kuin ulkomaistakin tutkimustietoa liittyen nuorten mielenterveyden ongelmiin, pääasiassa ahdistuneisuuteen, alakuloon ja masennukseen sekä itsetuhoisuuteen. Lisäksi näiden vastapainoksi otettiin mielenterveyden edistäminen ja positiivinen mielenterveys. Teoriatietoa haettiin kirjallisuudesta, tietokannoista ja verkkojulkaisuista. Oppituntien jälkeen nuorilta kerättiin tietoa puolistrukturoidulla kysymyslomakkeella, joka analysoitiin SPSS-ohjelman avulla.
Oppitunnit toteutuivat suunnitellusti ja kaikki osallistuneet vastasivat kyselyyn. Keskeisimpinä havaintoina nuoret olivat aiheista kiinnostuneita ja osallistuivat keskusteluun. Aihe koettiin tärkeäksi ja tulosten perusteella nuoret osaavat luentojen perusteella tunnistaa esimerkiksi riskikäyttäytymistä ja mistä apua voi hakea itselle tai kaverille.
Tätä opinnäytetyötä varten kerättiin niin kotimaista kuin ulkomaistakin tutkimustietoa liittyen nuorten mielenterveyden ongelmiin, pääasiassa ahdistuneisuuteen, alakuloon ja masennukseen sekä itsetuhoisuuteen. Lisäksi näiden vastapainoksi otettiin mielenterveyden edistäminen ja positiivinen mielenterveys. Teoriatietoa haettiin kirjallisuudesta, tietokannoista ja verkkojulkaisuista. Oppituntien jälkeen nuorilta kerättiin tietoa puolistrukturoidulla kysymyslomakkeella, joka analysoitiin SPSS-ohjelman avulla.
Oppitunnit toteutuivat suunnitellusti ja kaikki osallistuneet vastasivat kyselyyn. Keskeisimpinä havaintoina nuoret olivat aiheista kiinnostuneita ja osallistuivat keskusteluun. Aihe koettiin tärkeäksi ja tulosten perusteella nuoret osaavat luentojen perusteella tunnistaa esimerkiksi riskikäyttäytymistä ja mistä apua voi hakea itselle tai kaverille.