Tehoa pienyrityksen markkinointiin Facebookista. Case: Vaateliike Leija
Ruismäki, Anna (2016)
Ruismäki, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127528
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Facebook-markkinoinnin keinoja. Työssä on laadittu yksityiskohtaiset ohjeet markkinoinnin aloittamiselle sekä siinä huomioonotettaville tekijöille. Työn toimeksiantajana toimi Suomessa toimiva vaatetusalan yritys. Työ oli toimeksiantajayritykselle tarvelähtöinen, sillä yrityksellä ei ollut ennalta kokemusta tai tietotaitoa Facebook-markkinoinnista. Työn tavoitteena oli myös löytää perusteita sille, että Facebook on toimeksiantajan ja tämän kohderyhmän kannalta tehokkain digitaalisen median kanava suunnata resurssit. Työn tarkoituksena oli luoda yritykselle maksullinen Facebook-kampanja, joka sisälsi kaksi toisistaan poikkeavaa mainosta. Mainosten tehokkuutta seurattiin ja analysoitiin, jotta saatiin selville millainen mainostyyli tehoaa kohderyhmään parhaiten. Tätä mainostyyliä toimeksiantajan on helppo hyödyntää markkinoinnissaan myös työn jälkeen. Työ toteutettiin toiminnallisena kehittämisprojektina.
Teoreettisessa viitekehyksessä on tutkittu Facebook-markkinointia yleisellä tasolla sekä keinoja ja tapoja, joilla markkinoinnissa onnistutaan parhaalla mahdollisella tavalla. Työssä on esitetty sekä ilmaisia, että maksullisia verkkomainonnan keinoja, joita hyödynnettiin toimeksiantajayrityksen Facebook-sivuston luomisessa, sivuston julkaisuissa sekä maksullisten mainosten toteutuksessa. Jotta Facebook-markkinointia voidaan tulevaisuudessa kehittää, on työssä esitetty myös tulosten mittaamisen ja seuraamiseen käytettäviä keinoja. Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty sähköisiä ja painettuja teoksia sekä hyödynnetty aiheeseen liittyviä tuoreita tutkimuksia ja tilastoja.
Työn lopputuloksena on kattava ja yksityiskohtainen raportti Facebook-markkinoinnin toteuttamiselle. Siitä ilmenee selvästi, että Facebook on tällä hetkellä kannattavin sosiaalisen median kanava markkinoida toimeksiantajayrityksen kannalta. Toinen yritykselle luoduista ja toteutetuista mainoksista osoittautui ylivoimaisesti tehokkaammaksi. Tätä tulosta yrityksen kannattaa hyödyntää tulevaisuudessa uusien mainosten suunnittelussa. Työstä ilmenee, että myös pienellä budjetilla tehty Facebook-markkinointi on hyödyllistä ja sillä on mahdollista tavoittaa suuri joukko potentiaalisia asiakkaita. Facebook-mainoksilla erotutaan muista luomalla kiinnostavaa ja uutta sisältöä, joka tarjoaa asiakkaalle jotain muutakin kuin ostokehotuksen. Innovatiiviset, luovat ja visuaalisesti merkittävät mainokset tuovat yritykselle lisäarvoa. Facebook-markkinoinnissa on tärkeää olla aktiivinen, joten toimeksiantajan vastuulle jää jatkaa ja kehittää markkinointiaan entisestään. Tulevaisuudessa yrityksen on mahdollista laajentaa markkinointiaan myös muihin sosiaalisen median kanaviin.
Teoreettisessa viitekehyksessä on tutkittu Facebook-markkinointia yleisellä tasolla sekä keinoja ja tapoja, joilla markkinoinnissa onnistutaan parhaalla mahdollisella tavalla. Työssä on esitetty sekä ilmaisia, että maksullisia verkkomainonnan keinoja, joita hyödynnettiin toimeksiantajayrityksen Facebook-sivuston luomisessa, sivuston julkaisuissa sekä maksullisten mainosten toteutuksessa. Jotta Facebook-markkinointia voidaan tulevaisuudessa kehittää, on työssä esitetty myös tulosten mittaamisen ja seuraamiseen käytettäviä keinoja. Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty sähköisiä ja painettuja teoksia sekä hyödynnetty aiheeseen liittyviä tuoreita tutkimuksia ja tilastoja.
Työn lopputuloksena on kattava ja yksityiskohtainen raportti Facebook-markkinoinnin toteuttamiselle. Siitä ilmenee selvästi, että Facebook on tällä hetkellä kannattavin sosiaalisen median kanava markkinoida toimeksiantajayrityksen kannalta. Toinen yritykselle luoduista ja toteutetuista mainoksista osoittautui ylivoimaisesti tehokkaammaksi. Tätä tulosta yrityksen kannattaa hyödyntää tulevaisuudessa uusien mainosten suunnittelussa. Työstä ilmenee, että myös pienellä budjetilla tehty Facebook-markkinointi on hyödyllistä ja sillä on mahdollista tavoittaa suuri joukko potentiaalisia asiakkaita. Facebook-mainoksilla erotutaan muista luomalla kiinnostavaa ja uutta sisältöä, joka tarjoaa asiakkaalle jotain muutakin kuin ostokehotuksen. Innovatiiviset, luovat ja visuaalisesti merkittävät mainokset tuovat yritykselle lisäarvoa. Facebook-markkinoinnissa on tärkeää olla aktiivinen, joten toimeksiantajan vastuulle jää jatkaa ja kehittää markkinointiaan entisestään. Tulevaisuudessa yrityksen on mahdollista laajentaa markkinointiaan myös muihin sosiaalisen median kanaviin.