Musiikki - tunteiden kieli : Musiikki 1-6-vuotiaiden erityislasten kielellisen kehityksen välineenä
Koukkula, Niina (2016)
Koukkula, Niina
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127424
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheen valintaan vaikutti aikaisempi työkokemus lasten ja musiikin parissa. Halusin tutkia työssäni, miten musiikki vaikuttaa lapsiin, ja millainen merkitys musiikilla on lapselle, jolla on havaittu kielellinen erityisvaikeus. Sen vuoksi opinnäytetyöni aihe on: Musiikki – tunteiden kieli.
Mielestäni varhaiskasvatuksessa musiikilla on yllättävän iso ja tunteikas rooli. Koska musiikissa ei välttämättä tarvita sanoja, pääsemme koskettamaan ihmisen sielunmaisemaa musiikkiterapian avulla. Työni tarkoitus on selvittää, miten musiikki kuntoutus- ja hoitomuotona voi auttaa kielihäiriöistä lasta.
Tutkimukseni teoria pohjautuu aihetta käsittelevään materiaaliin; kirjallisuuteen ja internetlähteisiin. Sain tutkimusaineiston haastatteluilla, jotka perustuivat laatimiini kyselylomakkeisiin. Haastatteluun osallistui kaksi musiikkiterapeuttia ja kaksi lastentarhanopettajaa.
Tutkimuksessani kävi ilmi, kuinka iso ja merkittävä vaikutus musiikilla on lasten elämässä. Musiikki terapiamuotona auttaa lapsen kokonaiskehitystä. Musiikki vahvistaa lapsen elämässä tarvittavia taitoja ja tukee myöhäisempää kehitystä.
Musiikki ympäröi meitä kaikkialla, ja mielestäni sen kiehtova voima voisi olla enemmän läsnä hoitotyössä. Tutkimuksessani havaitsin, että varhaiskasvatuksen henkilöstö toivoisi lisää tietoa ja ohjeistusta musiikin menetelmistä. Huomasin myös, että tiedon puutteellisuudessa musiikkiterapian merkityksestä on vielä kehitettävää. Opinnäytetyöni osoittaa polkua lapsen tunnemaailman kautta kohti rikkaampaa kokonaiskehitystä musiikin keinoin.
Mielestäni varhaiskasvatuksessa musiikilla on yllättävän iso ja tunteikas rooli. Koska musiikissa ei välttämättä tarvita sanoja, pääsemme koskettamaan ihmisen sielunmaisemaa musiikkiterapian avulla. Työni tarkoitus on selvittää, miten musiikki kuntoutus- ja hoitomuotona voi auttaa kielihäiriöistä lasta.
Tutkimukseni teoria pohjautuu aihetta käsittelevään materiaaliin; kirjallisuuteen ja internetlähteisiin. Sain tutkimusaineiston haastatteluilla, jotka perustuivat laatimiini kyselylomakkeisiin. Haastatteluun osallistui kaksi musiikkiterapeuttia ja kaksi lastentarhanopettajaa.
Tutkimuksessani kävi ilmi, kuinka iso ja merkittävä vaikutus musiikilla on lasten elämässä. Musiikki terapiamuotona auttaa lapsen kokonaiskehitystä. Musiikki vahvistaa lapsen elämässä tarvittavia taitoja ja tukee myöhäisempää kehitystä.
Musiikki ympäröi meitä kaikkialla, ja mielestäni sen kiehtova voima voisi olla enemmän läsnä hoitotyössä. Tutkimuksessani havaitsin, että varhaiskasvatuksen henkilöstö toivoisi lisää tietoa ja ohjeistusta musiikin menetelmistä. Huomasin myös, että tiedon puutteellisuudessa musiikkiterapian merkityksestä on vielä kehitettävää. Opinnäytetyöni osoittaa polkua lapsen tunnemaailman kautta kohti rikkaampaa kokonaiskehitystä musiikin keinoin.