Muuttopalvelun ydinprosessien kuvaaminen ja kehittäminen
Myller, Arto (2016)
Myller, Arto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127394
Tiivistelmä
Prosessien jatkuva kehittäminen on noussut yhdeksi yritysten keskeisimmistä kilpailukeinoista. Prosessien kehittäminen ulottuu nykyajan verkostoituneessa toimintakentässä myös yli organisaatio- ja yritysrajojen. Yksi kehittämisen peruskeinoista on prosessien kuvaaminen kaavioina.
Insinöörityön tavoitteena oli kuvata muuttopalvelun ydinprosessit, analysoida niitä ja löytää prosesseista kehityskohtia. Lisäksi yritykselle valittiin standardit kuvausmenetelmät myös tulevaisuudessa käytettäviksi. Kuvatut prosessit läpileikkaavat koko muuttopalvelun tilaus-toimitusketjun.
Työ oli empiirinen tutkimus. Tutkimusmenetelmät olivat pääosin kvalitatiivisia. Näistä menetelmistä työssä käytettiin eniten vapaamuotoisia avoimia haastatteluja. Haastattelujen tuloksia myös analysoitiin lisähaastatteluilla. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös kvantitatiivisten suuntaan taipuvia käytäntöjä, kuten aineistonkeruulomaketta.
Työssä perehdyttiin ensin prosessien teoriaan ja sen asemaan nykypäivän yritysmaailmassa. Tärkeimmäksi asiaksi liike-elämän prosesseissa tiivistyi lisäarvon tuottaminen lopputuotteelle. Sitä pyritään lisäämään prosessien tehokkaalla johtamisella. Johtamisen avulla yritykset pyrkivät saavuttamaan kilpailuetuja. Näitä johtopäätöksiä huomioitiin myös työn tapaustutkimuksessa.
Muuttopalvelun prosessit kuvattiin prosessikaavioihin työntekijöiden haastattelujen pohjalta. Kaavioita luotiin kuusi ja ne kaikki tulivat yrityksen käyttöön tulevaisuuden kehittämisen tueksi. Kuvausvaiheessa nousi ilmi monia kehityksen kohteita. Suurimmiksi kehityskohdiksi todettiin riittävä standardien toimintatapojen puute sekä prosessin seurannan puutteet osaprosesseissa ja tietojärjestelmien hyödyntämisessä. Keskeisimmiksi kehitysehdotuksiksi päätyi pääasiassa seurannan helpottamista ja palvelun läpimenoajan lyhentämistä parantavia keinoja.
Insinöörityön tavoitteena oli kuvata muuttopalvelun ydinprosessit, analysoida niitä ja löytää prosesseista kehityskohtia. Lisäksi yritykselle valittiin standardit kuvausmenetelmät myös tulevaisuudessa käytettäviksi. Kuvatut prosessit läpileikkaavat koko muuttopalvelun tilaus-toimitusketjun.
Työ oli empiirinen tutkimus. Tutkimusmenetelmät olivat pääosin kvalitatiivisia. Näistä menetelmistä työssä käytettiin eniten vapaamuotoisia avoimia haastatteluja. Haastattelujen tuloksia myös analysoitiin lisähaastatteluilla. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös kvantitatiivisten suuntaan taipuvia käytäntöjä, kuten aineistonkeruulomaketta.
Työssä perehdyttiin ensin prosessien teoriaan ja sen asemaan nykypäivän yritysmaailmassa. Tärkeimmäksi asiaksi liike-elämän prosesseissa tiivistyi lisäarvon tuottaminen lopputuotteelle. Sitä pyritään lisäämään prosessien tehokkaalla johtamisella. Johtamisen avulla yritykset pyrkivät saavuttamaan kilpailuetuja. Näitä johtopäätöksiä huomioitiin myös työn tapaustutkimuksessa.
Muuttopalvelun prosessit kuvattiin prosessikaavioihin työntekijöiden haastattelujen pohjalta. Kaavioita luotiin kuusi ja ne kaikki tulivat yrityksen käyttöön tulevaisuuden kehittämisen tueksi. Kuvausvaiheessa nousi ilmi monia kehityksen kohteita. Suurimmiksi kehityskohdiksi todettiin riittävä standardien toimintatapojen puute sekä prosessin seurannan puutteet osaprosesseissa ja tietojärjestelmien hyödyntämisessä. Keskeisimmiksi kehitysehdotuksiksi päätyi pääasiassa seurannan helpottamista ja palvelun läpimenoajan lyhentämistä parantavia keinoja.