Mitoituksen ja kaavojen luominen aloittavalle vaatetusalan yritykselle Case: PO&NY
Viitaniemi, Roosa (2016)
Viitaniemi, Roosa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127387
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda toimiva ja yhdenmukainen mitoitus aloittavalle suomalaiselle vaatetusalan yritykselle. Kiinteiden ja tuoteryhmäkohtaisten naisten sekä miesten mittataulukoiden lisäksi luon tuoteryhmäkohtaiset kaavat, joita yritys voi käyttää mallistojensa kuosittelun pohjana.
Toimeksiantajayritykseni on vuonna 2015 toimintansa aloittanut PO&NY, joka on WWOOLLFF.CO:n aputoiminimi. PO&NY on Marianna Rahusen ja Jenna Vilkmanin perustama street-vaatteisiin keskittynyt yritys, joka on vasta toimintansa alkutaipaleella. Yritykseltä puuttuu mitoitus ja kaavat, joten työlle on todellinen tarve.
Tutkin työssäni toimivan mitoituksen luomista kvalitatiivisen tutkimuksen avulla. Tutkimusstrategiaksi valitsin tapaustutkimuksen. Puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla tarkoitukseni on selvittää mitoituksen luomisen kompastuskiviä sekä tärkeitä huomioon otettavia asioita. Tutkin työssä myös mitoitukseen ja kaavoitukseen liittyvää teoriaa, jota hyödynnän työni tekemisessä.
Opinnäytetyön lopputuloksena toimeksiantajayrityksellä on toimiva mitoitus, joka sisältää kiinteät mittataulukot miehille ja naisille sekä tuoteryhmäkohtaiset mittataulukot miesten t-paitaan, naisten t-paitaan ja naisten huppariin. Tutkimuksellisessa osassa työtä selvitin mitkä ovat tärkeitä huomioon otettavia asioita mitoitusta luodessa, ja näitä tuloksia hyväksi käyttäen toiminnallisessa osassa loin mitoituksen ja kaavat. Työn lopputuloksesta on todellinen hyöty aloittavalle vaatetusalan yritykselle.
Toimeksiantajayritykseni on vuonna 2015 toimintansa aloittanut PO&NY, joka on WWOOLLFF.CO:n aputoiminimi. PO&NY on Marianna Rahusen ja Jenna Vilkmanin perustama street-vaatteisiin keskittynyt yritys, joka on vasta toimintansa alkutaipaleella. Yritykseltä puuttuu mitoitus ja kaavat, joten työlle on todellinen tarve.
Tutkin työssäni toimivan mitoituksen luomista kvalitatiivisen tutkimuksen avulla. Tutkimusstrategiaksi valitsin tapaustutkimuksen. Puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla tarkoitukseni on selvittää mitoituksen luomisen kompastuskiviä sekä tärkeitä huomioon otettavia asioita. Tutkin työssä myös mitoitukseen ja kaavoitukseen liittyvää teoriaa, jota hyödynnän työni tekemisessä.
Opinnäytetyön lopputuloksena toimeksiantajayrityksellä on toimiva mitoitus, joka sisältää kiinteät mittataulukot miehille ja naisille sekä tuoteryhmäkohtaiset mittataulukot miesten t-paitaan, naisten t-paitaan ja naisten huppariin. Tutkimuksellisessa osassa työtä selvitin mitkä ovat tärkeitä huomioon otettavia asioita mitoitusta luodessa, ja näitä tuloksia hyväksi käyttäen toiminnallisessa osassa loin mitoituksen ja kaavat. Työn lopputuloksesta on todellinen hyöty aloittavalle vaatetusalan yritykselle.