Autotune-moottorinohjauksen asennus ja käyttöönotto
Virtanen, Mikko (2016)
Virtanen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117328
Tiivistelmä
Insinöörityössä asennettiin ja säädettiin uusi moottorinohjain Subaru Impreza -henkilöautoon. Tavoitteena oli saada moottorinohjaus asennettua sekä säädettyä sopivaksi moottorille. Työ tehtiin, jotta auton moottoriin saatiin parempi säädettävyys ja etanolinkäyttömahdollisuus.
Autosta poistettiin vanha alkuperäinen moottorinohjain. Uutena moottorinohjaimena käytettiin Megasquirt-pohjaista Autotune-moottorinohjainta. Siihen asennettiin sopivia lisätoimintoja, kuten pakokaasun lämpötilamittaus ja sähköinen ahtopaineen ohjaus. Moottorinohjaimelle asennettiin autoon myös pieni tietokone ja kosketusnäyttö lisämittaristoksi.
Säätöohjelmana käytettiin TunerStudio-ohjelmaa. Säätäminen tehtiin aluksi normaalissa ajossa ja viimeisteltiin tehodynamometrissä.
Auto muutettiin toimimaan bensiinin lisäksi etanolilla. Tätä varten autoon asennettiin etanolipitoisuusanturi, joka kertoo etanolin määrän polttoaineessa. Samalla polttoainelinjat muutettiin etanolin kestäväksi.
Testaus- ja säätövaiheessa havaittiin sähköisiä ja mekaanisia vikoja. Viat saatiin paikallistettua huolellisella tutkimisella. Vikojen korjaamisen jälkeen auto saatiin toimivaksi ja säädettyä. Moottorinohjaimen vaihto uuteen täytti ne tavoitteet, joita vaihdolla pyrittiin saavuttamaan.
Autosta poistettiin vanha alkuperäinen moottorinohjain. Uutena moottorinohjaimena käytettiin Megasquirt-pohjaista Autotune-moottorinohjainta. Siihen asennettiin sopivia lisätoimintoja, kuten pakokaasun lämpötilamittaus ja sähköinen ahtopaineen ohjaus. Moottorinohjaimelle asennettiin autoon myös pieni tietokone ja kosketusnäyttö lisämittaristoksi.
Säätöohjelmana käytettiin TunerStudio-ohjelmaa. Säätäminen tehtiin aluksi normaalissa ajossa ja viimeisteltiin tehodynamometrissä.
Auto muutettiin toimimaan bensiinin lisäksi etanolilla. Tätä varten autoon asennettiin etanolipitoisuusanturi, joka kertoo etanolin määrän polttoaineessa. Samalla polttoainelinjat muutettiin etanolin kestäväksi.
Testaus- ja säätövaiheessa havaittiin sähköisiä ja mekaanisia vikoja. Viat saatiin paikallistettua huolellisella tutkimisella. Vikojen korjaamisen jälkeen auto saatiin toimivaksi ja säädettyä. Moottorinohjaimen vaihto uuteen täytti ne tavoitteet, joita vaihdolla pyrittiin saavuttamaan.