Kiusaaminen päiväkodissa : Kasvattajien keinot ennaltaehkäisyyn ja puuttumiseen
Toija, Sari (2016)
Toija, Sari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117316
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia, mikä päiväkodissa työskentelevien kasvattajien mielestä on kiusaamista ja millaisia kiusaamisen ehkäisy- ja puuttumiskeinoja kasvattajat käyttävät päiväkodissa. Kerron opinnäytetyössä kiusaamisen määritelmästä ja muodoista sekä kiusaamisen vaikutuksista lapseen. Kerron myös kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen keinoista.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kahdeksan päiväkodissa työskentelevää kasvattajaa kahdesta eri päiväkodista. Kasvattajat työskentelivät eri ryhmissä 1-6 –vuotiaiden lasten kanssa. Haastateltavista kasvattajista viisi oli lastentarhanopettajia ja kolme oli lastenhoitajia. Tutkimusaineiston analysointimenetelmänä on käytetty teemoittelua.
Tutkimuksessani kiusaamisena pidettiin jatkuvaa ja tahallisesti aiheutettua toiseen lapseen kohdistuvaa haitallista toimintaa. Tahallinen leikin ulkopuolelle jättäminen oli yleisin päiväkodissa esiintyvä kiusaamisen tapa. Muita yleisiä kiusaamisena pidettyjä toimintatapoja olivat toisen leikkiin puuttuminen, toiselle rumasti puhuminen, lelun ottaminen toiselta, töniminen ja lyöminen sekä toisesta lujasti kiinni pitäminen. Käytössä olevia kiusaamisen ehkäisykeinoja olivat tunnekortit, keskustelu kiusaamisesta, pelisäännöt, tekojen ja tunteiden nimeäminen, lasten toiminnan havainnointi, pienryhmätoiminta, lapsen persoonan tunteminen sekä ryhmäyttäminen. Kiusaamiseen puuttumisessa tärkeänä koettiin tilanteesta sivuun ottaminen, molempien lapsien näkökulman kuunteleminen, myötätunnon herättely, anteeksipyytäminen sekä sopiminen.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kahdeksan päiväkodissa työskentelevää kasvattajaa kahdesta eri päiväkodista. Kasvattajat työskentelivät eri ryhmissä 1-6 –vuotiaiden lasten kanssa. Haastateltavista kasvattajista viisi oli lastentarhanopettajia ja kolme oli lastenhoitajia. Tutkimusaineiston analysointimenetelmänä on käytetty teemoittelua.
Tutkimuksessani kiusaamisena pidettiin jatkuvaa ja tahallisesti aiheutettua toiseen lapseen kohdistuvaa haitallista toimintaa. Tahallinen leikin ulkopuolelle jättäminen oli yleisin päiväkodissa esiintyvä kiusaamisen tapa. Muita yleisiä kiusaamisena pidettyjä toimintatapoja olivat toisen leikkiin puuttuminen, toiselle rumasti puhuminen, lelun ottaminen toiselta, töniminen ja lyöminen sekä toisesta lujasti kiinni pitäminen. Käytössä olevia kiusaamisen ehkäisykeinoja olivat tunnekortit, keskustelu kiusaamisesta, pelisäännöt, tekojen ja tunteiden nimeäminen, lasten toiminnan havainnointi, pienryhmätoiminta, lapsen persoonan tunteminen sekä ryhmäyttäminen. Kiusaamiseen puuttumisessa tärkeänä koettiin tilanteesta sivuun ottaminen, molempien lapsien näkökulman kuunteleminen, myötätunnon herättely, anteeksipyytäminen sekä sopiminen.