Sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen osana HelppoKatsastuksen markkinointia
Merikoski, Nina (2016)
Merikoski, Nina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117296
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja selvittää parhaat keinot sisältömarkkinoinnin hyödyntämiseen osana toimeksiantajayrityksen Heikinlaakson Katsastus Oy:n (HelppoKatsastus) toimintaa. Tavoitteena oli laatia tutkimuksen tulosten pohjalta sisältömarkkinointisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää osana markkinointiaan. Opinnäytetyön aihe sai alkunsa omasta kiinnostuksestani sisältömarkkinointia kohtaan, ja toimeksiantajan kiinnostuksesta kehittää erityisesti sisältömarkkinoinnin toteuttamista.
Opinnäytetyön taustatiedot koostuivat teorian kautta saadusta tiedosta, joka koskee tutkittavaa aihetta. Työn tutkimusmenetelmiä olivat yrityksen nykytilanneanalyysissa kuvattu kilpailijakartoitus ja toimeksiantajayrityksen tämän hetkisen markkinoinnin tutkiminen. Osana tutkimusta toteutettiin myös kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisen kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat digitaalista mediaa käyttävät henkilöt.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan todeta, että videot ja blogikirjoitukset ovat parhaat kanavat HelppoKatsastuksen sisältömarkkinoinnin toteuttamiseen. Toteutettavana sisältönä voidaan käyttää asiakkaiden suositteluita yrityksen toiminnasta ja markkinoida hyvää asiakaspalvelun laatua suositteluiden avulla. Hyödyntämällä opinnäytetyön tuloksia yrityksen tunnettuus ja myynti kasvavat, ja kuluttajat löytävät tiensä helpommin yrityksen palveluiden pariin.
Opinnäytetyön taustatiedot koostuivat teorian kautta saadusta tiedosta, joka koskee tutkittavaa aihetta. Työn tutkimusmenetelmiä olivat yrityksen nykytilanneanalyysissa kuvattu kilpailijakartoitus ja toimeksiantajayrityksen tämän hetkisen markkinoinnin tutkiminen. Osana tutkimusta toteutettiin myös kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisen kyselylomakkeella. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat digitaalista mediaa käyttävät henkilöt.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan todeta, että videot ja blogikirjoitukset ovat parhaat kanavat HelppoKatsastuksen sisältömarkkinoinnin toteuttamiseen. Toteutettavana sisältönä voidaan käyttää asiakkaiden suositteluita yrityksen toiminnasta ja markkinoida hyvää asiakaspalvelun laatua suositteluiden avulla. Hyödyntämällä opinnäytetyön tuloksia yrityksen tunnettuus ja myynti kasvavat, ja kuluttajat löytävät tiensä helpommin yrityksen palveluiden pariin.