Musiikkikasvatuksen kehittäminen päiväkodissa : Opas – Vinkkejä helpoille musiikkihetkille
Korpela, Jenni; Hällbacka, Marika (2016)
Lataukset:
Korpela, Jenni
Hällbacka, Marika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117265
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteenamme oli tuottaa opas, joka sisältäisi helppoja vinkkejä ja ohjeita musiikkihetkien järjestämiseen päiväkodissa. Tärkeää olisi, että oppaasta hyötyisivät myös ne kasvattajat, jotka eivät koe musiikkia vah-vimmaksi osaamisalueekseen. Kokosimme oppaan sisällön teoriasta ja kasvattajia haastattelemalla. Teoriaosuudessa käsittelemme musiikkia ja sen moninaisia vaikutuksia, jotka edistävät ja tukevat lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, joka omaa laadullisen tutkimuksen piirteitä. Keräsimme tietoa ryhmähaastattelulla Seinäjoella sijaitsevan päiväkodin kasvattajilta. Ryhmähaastattelu noudatti teemahaastattelun muotoa. Opasta varten halusimme selvittää, miten musiikkikasvatusta voitaisiin kehittää työntekijälle helpommaksi toteuttaa, millainen on hyvä musiikkituokio kasvattajien mielestä ja millaisia tuokioita voisi sisältää helppojen musiikkituokioiden opas. Suoritimme kaksi ryhmähaastattelua, joissa ensimmäisessä keräsimme teemojen kautta tietoa oppaaseen ja toisessa kyselimme palautetta oppaan ensimmäisestä versiosta. Lisäksi keräsimme palautetta kasvattajilta kyselylomakkeen avulla.
Opinnäytetyömme lopputuotoksena on opas: Vinkkejä helpoille musiikkihetkille. Oppaaseen olemme koonneet tietoa siitä, mitä tulee huomioida musiikkihetken suunnittelussa sekä musiikkituokion vaiheet. Oppaassa on erilaisia helppoja musiikkileikkejä teemojen mukaan, joita ovat kieli- ja puhe, motoriikka, sosiaaliset taidot ja itsetunto. Oppaan loppuun kokosimme vielä kasvattajalle esimerkiksi muutaman valmiin tuokiorungon. Halusimme kuitenkin säilyttää oppaan mahdollisimman helppona ja yksinkertaisena, että jokaisella kasvattajalla olisi mahdollisimman matala kynnys käyttää sitä. Tarkoituksenamme on, että op-paamme tuokioita voi käyttää sekä yksittäin esimerkiksi siirtymä- tai odottelutilan-teissa, että laajemmissa musiikkituokioissa.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, joka omaa laadullisen tutkimuksen piirteitä. Keräsimme tietoa ryhmähaastattelulla Seinäjoella sijaitsevan päiväkodin kasvattajilta. Ryhmähaastattelu noudatti teemahaastattelun muotoa. Opasta varten halusimme selvittää, miten musiikkikasvatusta voitaisiin kehittää työntekijälle helpommaksi toteuttaa, millainen on hyvä musiikkituokio kasvattajien mielestä ja millaisia tuokioita voisi sisältää helppojen musiikkituokioiden opas. Suoritimme kaksi ryhmähaastattelua, joissa ensimmäisessä keräsimme teemojen kautta tietoa oppaaseen ja toisessa kyselimme palautetta oppaan ensimmäisestä versiosta. Lisäksi keräsimme palautetta kasvattajilta kyselylomakkeen avulla.
Opinnäytetyömme lopputuotoksena on opas: Vinkkejä helpoille musiikkihetkille. Oppaaseen olemme koonneet tietoa siitä, mitä tulee huomioida musiikkihetken suunnittelussa sekä musiikkituokion vaiheet. Oppaassa on erilaisia helppoja musiikkileikkejä teemojen mukaan, joita ovat kieli- ja puhe, motoriikka, sosiaaliset taidot ja itsetunto. Oppaan loppuun kokosimme vielä kasvattajalle esimerkiksi muutaman valmiin tuokiorungon. Halusimme kuitenkin säilyttää oppaan mahdollisimman helppona ja yksinkertaisena, että jokaisella kasvattajalla olisi mahdollisimman matala kynnys käyttää sitä. Tarkoituksenamme on, että op-paamme tuokioita voi käyttää sekä yksittäin esimerkiksi siirtymä- tai odottelutilan-teissa, että laajemmissa musiikkituokioissa.