Graafisten pelielementtien tuotantolinja
Wiik, Tommi (2016)
Wiik, Tommi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117260
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena on selvittää, miten pelin graafisten elementtien tuotantolinja kannattaa rakentaa ja mitä siinä tulee ottaa huomioon, ja toteuttaa se käytännössä. Insinöörityö tehtiin itsenäiselle mobiilipelistudiolle.
Tuotantolinjan käsite on läsnä kaikkialla, ja niitä käytetään jatkuvasti perinteisestä teollisuudesta arkielämään. Peliteollisuudessa tuotantolinjoista on muodostunut tärkeitä projektinhallinnassa käytettäviä työkaluja, jotka ohjaavat tuotetun resurssin laatua, määrää ja yhteensopivuutta keskenään. Kun tuotantolinjan määrittämistä projektille aloitetaan, on tärkeää perustaa tehtävät päätökset projektin perustaan eli pelin suunnitelmaan. Pelin suunnitelma, julkaisualusta ja pelimoottori määrittävät tuotantolinjalle reunaehdot, joiden sisällä sen tulee toimia. Tällä tavoin vältytään monelta ongelmatilanteelta, joiden korjaaminen saattaa vaatia tuotantolinjan rakenteen korvaamista.
Yrityksen pitkäaikainen projekti on mobiililaitteille suunnattu moninpeli, joka yhdistää tukikohdan suojelemista sosiaalisten ominaisuuksien kanssa laajalle yleisölle tarkoitetussa pelissä. Pelin tuotantolinja on monivaiheinen ketju työvaiheita, ja se on kokenut huomattavan määrän muutoksia. insinööriyössä muodostettu tuotantolinja on optimoitu projektin tämänhetkisiin tarpeisiin ja se helpottaa pelielementtien tuotantoa huomattavasti. Yhtenäistetyt tuotantomääritteet auttavat pitämään pelielementtien ulkonäön ja toiminnallisuuden johdonmukaisena ja nopeuttavat tuotantoprosessia. Tuotantolinjaa kehitetään eteenpäin projektin tarpeiden mukaan sen edetessä. Muutosten tekeminen ja iterointi ovat olennainen osa pelinkehityksessä usein käytettävää ketterää kehitysmallia.
Tuotantolinjan käsite on läsnä kaikkialla, ja niitä käytetään jatkuvasti perinteisestä teollisuudesta arkielämään. Peliteollisuudessa tuotantolinjoista on muodostunut tärkeitä projektinhallinnassa käytettäviä työkaluja, jotka ohjaavat tuotetun resurssin laatua, määrää ja yhteensopivuutta keskenään. Kun tuotantolinjan määrittämistä projektille aloitetaan, on tärkeää perustaa tehtävät päätökset projektin perustaan eli pelin suunnitelmaan. Pelin suunnitelma, julkaisualusta ja pelimoottori määrittävät tuotantolinjalle reunaehdot, joiden sisällä sen tulee toimia. Tällä tavoin vältytään monelta ongelmatilanteelta, joiden korjaaminen saattaa vaatia tuotantolinjan rakenteen korvaamista.
Yrityksen pitkäaikainen projekti on mobiililaitteille suunnattu moninpeli, joka yhdistää tukikohdan suojelemista sosiaalisten ominaisuuksien kanssa laajalle yleisölle tarkoitetussa pelissä. Pelin tuotantolinja on monivaiheinen ketju työvaiheita, ja se on kokenut huomattavan määrän muutoksia. insinööriyössä muodostettu tuotantolinja on optimoitu projektin tämänhetkisiin tarpeisiin ja se helpottaa pelielementtien tuotantoa huomattavasti. Yhtenäistetyt tuotantomääritteet auttavat pitämään pelielementtien ulkonäön ja toiminnallisuuden johdonmukaisena ja nopeuttavat tuotantoprosessia. Tuotantolinjaa kehitetään eteenpäin projektin tarpeiden mukaan sen edetessä. Muutosten tekeminen ja iterointi ovat olennainen osa pelinkehityksessä usein käytettävää ketterää kehitysmallia.