Online-kaupan tunnettuuden lisääminen
Jylhä, Miia (2016)
Jylhä, Miia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117259
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli lisätä toimeksiantajan, Indiebriden, online-kaupan sekä itse uuden yrityksen näkyvyyttä online-optimoinnin avulla. Optimoinnin osalta tutustuttiin sitä käsittelevään teoriaan, jonka pohjalta muutokset itse kauppaan toteutettiin. Optimointi laajennettiin käsittämään myös toimeksiantajan sosiaalisen median kanavia.
Sosiaalisen median osalta perehdyttiin niihin kanaviin joita toimeksiantaja jo käyttää. Lisäksi tutustuttiin siihen, millaiset erityyppiset julkaisut sosiaalisessa mediassa parhaiten toimivat ja mitä muutoksia tulisi tehdä, jotta julkaisut saisivat enemmän näkyvyyttä ja osallistaisivat ihmisiä enemmän. Samalla tutkittiin, kuinka optimoitua online-kauppaa voisi tuoda enemmän esille sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen toteutustapana oli kehittämistutkimus, eli kaikki muutokset toteutettiin myös konkreettisesti. Tutkimuksen tuloksina online-kaupan kävijämäärä kasvoi reilusti tutkimuksen toteutuskuukausien aikana. Myös sosiaalisessa mediassa yritys sai enemmän näkyvyyttä ja seuraajia.
Johtopäätöksinä todettiin, että online-kaupan optimointiin kannattaa käyttää hieman aikaa, koska se vaikuttaa kaupan löydettävyyteen merkittävästi. Sosiaalisessa mediassa tunnettuuden luominen ja erityisesti asiakkaiden luottamuksen saaminen on pitkäaikainen prosessi, joka ei tapahdu muutamassa kuukaudessa. Yritysten kannattaa kuitenkin pitää mielessä, miksi ne toimivat sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median kanavien tulisi toimia hyvänä väylänä keskustella potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja ohjata näitä yrityksen nettisivuille tai verkkokauppaan.
Sosiaalisen median osalta perehdyttiin niihin kanaviin joita toimeksiantaja jo käyttää. Lisäksi tutustuttiin siihen, millaiset erityyppiset julkaisut sosiaalisessa mediassa parhaiten toimivat ja mitä muutoksia tulisi tehdä, jotta julkaisut saisivat enemmän näkyvyyttä ja osallistaisivat ihmisiä enemmän. Samalla tutkittiin, kuinka optimoitua online-kauppaa voisi tuoda enemmän esille sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen toteutustapana oli kehittämistutkimus, eli kaikki muutokset toteutettiin myös konkreettisesti. Tutkimuksen tuloksina online-kaupan kävijämäärä kasvoi reilusti tutkimuksen toteutuskuukausien aikana. Myös sosiaalisessa mediassa yritys sai enemmän näkyvyyttä ja seuraajia.
Johtopäätöksinä todettiin, että online-kaupan optimointiin kannattaa käyttää hieman aikaa, koska se vaikuttaa kaupan löydettävyyteen merkittävästi. Sosiaalisessa mediassa tunnettuuden luominen ja erityisesti asiakkaiden luottamuksen saaminen on pitkäaikainen prosessi, joka ei tapahdu muutamassa kuukaudessa. Yritysten kannattaa kuitenkin pitää mielessä, miksi ne toimivat sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median kanavien tulisi toimia hyvänä väylänä keskustella potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja ohjata näitä yrityksen nettisivuille tai verkkokauppaan.