Sosiaalisemman intranetin kehittäminen yrityksen tarpeisiin – Case Suomen Asiakastieto
Tuominen, Katri (2016)
Tuominen, Katri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117228
Tiivistelmä
Suomen Asiakastieto on yritys- ja luottotietoyhtiö. Syksyllä 2015 on aloitettu intranetin uudistusprojekti, jonka tarkoituksena oli korvata vanha intranet uudella, sosiaalisemmalla intranetillä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mikä on sosiaalinen intranet, mitä ominaisuuksia se pitää sisällään, sekä mitä hyötyjä, heikkouksia, mahdollisuuksia sekä haasteita siinä on. Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus, jonka tuloksia hyödynnettiin uuden, sosiaalisemman intranetin kehitysprojektissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään kuvaamaan millainen on sosiaalinen intranet, miten se eroaa tavallisesta intranetistä ja miten sitä voidaan hyödyntää viestinnän välineenä. Työssä kerrotaan myös, mitä avoimuus tarkoittaa sosiaalisessa intranetissä, sekä miten sitä voidaan hyödyntää johtamisessa. Työssä perehdytään myös sosiaalisen intranetin käyttöönottoon.
Opinnäytetyö ei käsittele intranetin teknillisiä ominaisuuksia tai teknisiä ratkaisuja. Siinä ei myöskään selvitetä tarkemmin organisaation muita viestintäkanavia tai välineitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja konstruktiivista lähestymistapaa. Kyselytutkimuksen avulla kartoitettiin käyttäjien mielipiteitä vanhasta intranetistä ja toiveita uudelle intranetille. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol – kyselyllä ja vastaukset analysoitiin ja näistä saatiin pohja uuden intranetin suunnittelulle.
Jatkokehitysehdotuksena on toteuttaa toinen kysely käyttöönoton jälkeen ja kerätä käyttäjien mielipiteitä, miten uuden intranetin käyttöönotto on onnistunut. Ehdotuksena on myös suunnitella ja toteuttaa intranetin päivitysvastuut sekä jatkokehityksen aikataulutus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mikä on sosiaalinen intranet, mitä ominaisuuksia se pitää sisällään, sekä mitä hyötyjä, heikkouksia, mahdollisuuksia sekä haasteita siinä on. Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus, jonka tuloksia hyödynnettiin uuden, sosiaalisemman intranetin kehitysprojektissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään kuvaamaan millainen on sosiaalinen intranet, miten se eroaa tavallisesta intranetistä ja miten sitä voidaan hyödyntää viestinnän välineenä. Työssä kerrotaan myös, mitä avoimuus tarkoittaa sosiaalisessa intranetissä, sekä miten sitä voidaan hyödyntää johtamisessa. Työssä perehdytään myös sosiaalisen intranetin käyttöönottoon.
Opinnäytetyö ei käsittele intranetin teknillisiä ominaisuuksia tai teknisiä ratkaisuja. Siinä ei myöskään selvitetä tarkemmin organisaation muita viestintäkanavia tai välineitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja konstruktiivista lähestymistapaa. Kyselytutkimuksen avulla kartoitettiin käyttäjien mielipiteitä vanhasta intranetistä ja toiveita uudelle intranetille. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol – kyselyllä ja vastaukset analysoitiin ja näistä saatiin pohja uuden intranetin suunnittelulle.
Jatkokehitysehdotuksena on toteuttaa toinen kysely käyttöönoton jälkeen ja kerätä käyttäjien mielipiteitä, miten uuden intranetin käyttöönotto on onnistunut. Ehdotuksena on myös suunnitella ja toteuttaa intranetin päivitysvastuut sekä jatkokehityksen aikataulutus.