Sergei Prokofjevin pianosonaatti nro 8 op. 84 : Näkökulmia laajan teoksen opiskeluun
Lehtonen, Sonja (2016)
Lehtonen, Sonja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117221
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Sergei Prokofjevin pianosonaattia nro 8 op 84. Opinnäytetyöni on toiminnallinen, ja tavoitteenani oli tutkia ja analysoida tätä teosta ja sen taustoja, harjoitella sitä ja lopulta esittää se. Opinnäytetyön toiminnallinen osa oli Ruoholahdessa 7.4.2016 pidettävä konsertti, jossa esitin ja nauhoitin sonaatin.
Aluksi kerron, miksi valitsin opinnäytetyöni aiheeksi juuri tämän teoksen. Kerron omista musiikillisista kiinnostuksen kohteistani ja pohdin hieman venäläistä musiikkia ja mikä sille on tunnusomaista. Kerron taustatietoa säveltäjästä ja hänen omia ajatuksiaan säveltämisestä ja omasta kehityksestään. Sivuan myös Neuvostoliiton historiaa siltä osin, kuin se on mielestäni ollut oleellista tämän opinnäytetyön kannalta.
Seuraavaksi analysoin sonaattia, kerron sen taustoista ja selvitän sen rakennetta nuottiesimerkkien avulla. Kuvailen teoksen tapahtumia ja esittelen joitakin tulkinnallisia ajatuksia siitä. Esiintymistä ja opinnäytetyökonserttia reflektoin viimeiseksi.
Sonaatti on hyvin laaja, moniulotteinen ja monella tapaa haastava, ja se on vaatinut pitkän harjoittelu- ja ajatteluprosessin kokonaisuudeksi muotoutuakseen. Sonaatin harjoitteluprosessissa esiin nousseita haasteita olivat mm. pitkän linjan ylläpitäminen, kerroksellisuuden hallitseminen ja soittotekniset asiat, joihin olen tarjonnut opinnäytetyössäni joitakin ratkaisuja.
Aluksi kerron, miksi valitsin opinnäytetyöni aiheeksi juuri tämän teoksen. Kerron omista musiikillisista kiinnostuksen kohteistani ja pohdin hieman venäläistä musiikkia ja mikä sille on tunnusomaista. Kerron taustatietoa säveltäjästä ja hänen omia ajatuksiaan säveltämisestä ja omasta kehityksestään. Sivuan myös Neuvostoliiton historiaa siltä osin, kuin se on mielestäni ollut oleellista tämän opinnäytetyön kannalta.
Seuraavaksi analysoin sonaattia, kerron sen taustoista ja selvitän sen rakennetta nuottiesimerkkien avulla. Kuvailen teoksen tapahtumia ja esittelen joitakin tulkinnallisia ajatuksia siitä. Esiintymistä ja opinnäytetyökonserttia reflektoin viimeiseksi.
Sonaatti on hyvin laaja, moniulotteinen ja monella tapaa haastava, ja se on vaatinut pitkän harjoittelu- ja ajatteluprosessin kokonaisuudeksi muotoutuakseen. Sonaatin harjoitteluprosessissa esiin nousseita haasteita olivat mm. pitkän linjan ylläpitäminen, kerroksellisuuden hallitseminen ja soittotekniset asiat, joihin olen tarjonnut opinnäytetyössäni joitakin ratkaisuja.