Kompressoriyksikön ohjausjärjestelmän ja käyttöliittymän suunnittelu
Suominen, Juha-Petteri (2016)
Suominen, Juha-Petteri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117143
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin osana Tampereen Konepajat Oy:n tuotekehitysprojektia, jonka tarkoituksena oli kehittää suurpainekompressoriyksikkö rakennusteollisuuden tarpeisiin. Työn tavoitteena oli suunnitella laitteelle ohjausjärjestelmä sekä käyttöliittymä, jonka avulla ruuvikompressoria, dieselmoottoria sekä muita käytettyjä komponentteja saadaan ohjattua ja seurattua halutulla tavalla. Työssä keskityttiin logiikkaohjelmointiin automaatioväylän laitteille.
Työn tuloksena saatiin määritettyä tarvittavat komponentit laitteelle sekä toteutettua logiikkaohjelma, jonka avulla laitteen suoritusarvoja pystytään monitoroimaan sekä muuttamaan. Oleellisena osana työtä oli dieselmoottorin ohjausyksikön tietojen käsittely sekä niiden järkevän esitystavan toteuttaminen. Toteutetun käyttöliittymän kautta esitetään käyttäjän kannalta tärkeät moottorin suoritusarvot kuten kierrosluku ja polttoainemäärä. Tämän lisäksi näytöllä ilmaistaan mahdolliset vikailmaisut ja sen kautta voidaan lukea kaikki moottorin ohjausyksiköltä tulevat vikakoodit.
Aikataulullisista syistä toteutettua ohjelmaa ei päästy testaamaan tämän työn puitteissa valmiilla laitteella, mutta kehitystyötä tullaan jatkamaan tuotekehitysprosessin loppuun saakka. Laitteen valmistuttua ohjausjärjestelmää tullaan varmasti jatkokehittämään testitulosten ja käyttökokemusten pohjalta.
Työn tuloksena saatiin määritettyä tarvittavat komponentit laitteelle sekä toteutettua logiikkaohjelma, jonka avulla laitteen suoritusarvoja pystytään monitoroimaan sekä muuttamaan. Oleellisena osana työtä oli dieselmoottorin ohjausyksikön tietojen käsittely sekä niiden järkevän esitystavan toteuttaminen. Toteutetun käyttöliittymän kautta esitetään käyttäjän kannalta tärkeät moottorin suoritusarvot kuten kierrosluku ja polttoainemäärä. Tämän lisäksi näytöllä ilmaistaan mahdolliset vikailmaisut ja sen kautta voidaan lukea kaikki moottorin ohjausyksiköltä tulevat vikakoodit.
Aikataulullisista syistä toteutettua ohjelmaa ei päästy testaamaan tämän työn puitteissa valmiilla laitteella, mutta kehitystyötä tullaan jatkamaan tuotekehitysprosessin loppuun saakka. Laitteen valmistuttua ohjausjärjestelmää tullaan varmasti jatkokehittämään testitulosten ja käyttökokemusten pohjalta.