Markkinointiviestinnän alan organisaatiomuutos työntekijöiden kertomana
Mustikka, Tomi (2016)
Mustikka, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117135
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä organisaatiomuutosta työntekijän näkökulmasta. Kirjoittaja tahtoi antaa puheenvuoron markkinointiviestinnän alan työntekijöille ja esitellä heidän muutoskokemuksensa sekä sen vaikutukset yksilöön ja työyhteisöön.
Työ koostuu organisaatiomuutosten kontekstia esittelevästä teoreettisesta viitekehyksestä ja kvalitatiivisen tutkimusmetodin avulla kerätystä aineistosta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin kevään 2016 aikana Helsingissä. Tutkimusmetodiin päädyttiin, sillä tutkimuksen aihe oli kirjoittajalle tuntematon ja teemahaastattelun keinoin haluttiin päästä käsiksi myös odottamattomiin mielipiteisiin.
Kappaleet 1–3 esittelevät johdannon lisäksi opinnäytetyön kannalta tärkeimmät käsitteet, tutkimusmetodin ja haastateltavat sekä heidän muutoskokemuksensa. Luvut 4–5 käsittelevät muutoskokemusta muutosjohtamisen ja työyhteisön sekä yksilön näkökulmasta kahden erilaisen muutosprosessin kautta. Luku 6 tarkastelee haastateltavien muutoskokemuksia kolmen eri teeman, luottamuksen, tiedon ja viestinnän kautta. Luku 7 sisältää yhteenvedon.
Haasteltavien muutoskokemukset erosivat merkittävästi toisistaan, mutta niistä löytyi myös yhtäläisyyksiä. Ihmisten johtaminen on selkeä haaste muutosjohtajille. Satirin muutosmalli on omiaan muutoksen tulkitsemiseen. Luottamus, tieto ja viestintä ovat teemoja, joista jokaisen muutosjohtajan tulisi huolehtia. Tutkimusta voi jatkaa tutkimalla muutosjohtajien muutoskokemuksia ja yhdistämällä niitä työntekijöiden kokemuksiin.
Tämä opinnäytetyö antaa sekä työntekijöille että muutosjohtajille mahdollisuuden oman muutosprosessin reflektoimiseen. Se myös auttaa luomaan isompaa kuvaa organisaatiomuutosten kentästä.
Työ koostuu organisaatiomuutosten kontekstia esittelevästä teoreettisesta viitekehyksestä ja kvalitatiivisen tutkimusmetodin avulla kerätystä aineistosta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin kevään 2016 aikana Helsingissä. Tutkimusmetodiin päädyttiin, sillä tutkimuksen aihe oli kirjoittajalle tuntematon ja teemahaastattelun keinoin haluttiin päästä käsiksi myös odottamattomiin mielipiteisiin.
Kappaleet 1–3 esittelevät johdannon lisäksi opinnäytetyön kannalta tärkeimmät käsitteet, tutkimusmetodin ja haastateltavat sekä heidän muutoskokemuksensa. Luvut 4–5 käsittelevät muutoskokemusta muutosjohtamisen ja työyhteisön sekä yksilön näkökulmasta kahden erilaisen muutosprosessin kautta. Luku 6 tarkastelee haastateltavien muutoskokemuksia kolmen eri teeman, luottamuksen, tiedon ja viestinnän kautta. Luku 7 sisältää yhteenvedon.
Haasteltavien muutoskokemukset erosivat merkittävästi toisistaan, mutta niistä löytyi myös yhtäläisyyksiä. Ihmisten johtaminen on selkeä haaste muutosjohtajille. Satirin muutosmalli on omiaan muutoksen tulkitsemiseen. Luottamus, tieto ja viestintä ovat teemoja, joista jokaisen muutosjohtajan tulisi huolehtia. Tutkimusta voi jatkaa tutkimalla muutosjohtajien muutoskokemuksia ja yhdistämällä niitä työntekijöiden kokemuksiin.
Tämä opinnäytetyö antaa sekä työntekijöille että muutosjohtajille mahdollisuuden oman muutosprosessin reflektoimiseen. Se myös auttaa luomaan isompaa kuvaa organisaatiomuutosten kentästä.