Sosiaalinen media ammattiliitossa : Some 2.0 ja sen tarpeen kartoittaminen
Khalili, Serveh (2016)
Khalili, Serveh
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117092
Tiivistelmä
Sosiaalinen media ja verkko luovat mahdollisuuksia ajasta ja paikasta riippumattomana. Yhteiskunnassa tapahtuneet muutokset sekä digitalisoituminen ja sosiaalinen media haastavat järjestöjä uudistamaan niiden perusoletukset, jäsentämisen mallit sekä ongelmanratkaisun. Näiden muutosten myötä, järjestöjen tulisi viimeistään nyt kehittää viestintäänsä tarveperäisemmäksi ja tarttua sosiaalisen median
tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa autenttista ja relevanttia tietoa Palvelualojen ammattiliiton PAM ry:n jäsenistön tarpeista uusimpien sosiaalisen median kanavien hyödyntämisestä ammattiliiton jokapäiväisessä viestinnässä. Käytin opinnäytetyöni taustoituksessa sekä tavoitteisiin pääsemisessä kvalitatiivisista kehittämismenetelmistä haastattelua. Tuloksena syntyi laadullinen analyysi, jonka pohjalta esitän toimenpidesuosituksia opinnäytetyön tilaajalle.
Kehittämistehtävän johtopäätöksenä voin todeta toisen aallon sosiaalisen median välineillä olevan hyödyllistä arvoa ammattiliittojen ja myös muiden järjestöjen viestinnässä ja toiminnassa. Niiden avulla järjestöt voivat antaa jäsenille mahdollisuuden kurkistaa sinne, jonne he eivät normaalisti näe. Lisäksi järjestöt voivat mahdollistaa näiden välineiden avulla jäsenille matalamman kynnyksen suoran vuorovaikutuksen.
Järjestöjen avoimuus sosiaalisessa mediassa antaa niistä helposti lähestyttävän kuvan ja toiminnan läpinäkyvyys kasvattaa luottamusta.
tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa autenttista ja relevanttia tietoa Palvelualojen ammattiliiton PAM ry:n jäsenistön tarpeista uusimpien sosiaalisen median kanavien hyödyntämisestä ammattiliiton jokapäiväisessä viestinnässä. Käytin opinnäytetyöni taustoituksessa sekä tavoitteisiin pääsemisessä kvalitatiivisista kehittämismenetelmistä haastattelua. Tuloksena syntyi laadullinen analyysi, jonka pohjalta esitän toimenpidesuosituksia opinnäytetyön tilaajalle.
Kehittämistehtävän johtopäätöksenä voin todeta toisen aallon sosiaalisen median välineillä olevan hyödyllistä arvoa ammattiliittojen ja myös muiden järjestöjen viestinnässä ja toiminnassa. Niiden avulla järjestöt voivat antaa jäsenille mahdollisuuden kurkistaa sinne, jonne he eivät normaalisti näe. Lisäksi järjestöt voivat mahdollistaa näiden välineiden avulla jäsenille matalamman kynnyksen suoran vuorovaikutuksen.
Järjestöjen avoimuus sosiaalisessa mediassa antaa niistä helposti lähestyttävän kuvan ja toiminnan läpinäkyvyys kasvattaa luottamusta.