Asiakasuskollisuus kauneushoitolassa
Hartikainen, Heidi (2016)
Hartikainen, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107040
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten yritys voi luoda ja ylläpitää asiakasuskollisuutta. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli kauneushoitola KokoNainen. Keskeisimpinä käsitteinä teoriassa olivat asiakassuhdemarkkinointi ja sen avulla luotu asiakasuskollisuus. Teoriassa käytiin läpi myös asiakasrekisteriä koskevia asetuksia ja vaatimuksia. Tavoitteena oli laatia teoriapohja, jota voidaan hyödyntää kauneushoitolan toiminnassa. Toiminnallisena osuutena oli asiakasrekisterin luominen sekä sen pohjalta pohdinta, miten sitä voidaan käyttää työvälineenä asiakassuhteiden hallinnassa. Asiakasrekisterin pyrkimyksenä oli helpottaa yrityksen toimintaa sekä auttaa yksilöimään palveluita ja siten vahvistaa asiakassuhteita. Toiminnallinen osuus suoritettiin toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Asiakasrekisteri tehtiin suunnitelman ja valmistelevien toimenpiteiden jälkeen osaksi sähköpostiohjelmistoa.
Toiminnan onnistumista arvioitiin toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen avulla. Kauneushoitola otti käyttöönsä luodun asiakasrekisterin ja aikoo hyödyntää sitä tavoitteiden mukaisesti. Opinnäytetyö pystyttiin kohdistamaan sopiviin aihealueisiin sekä toimintoihin yhteistyön avulla. Selkeiden päämäärien avulla voitiin luoda yhtenäinen kokonaisuus, jossa teoriasta saatiin tukea toiminnalliseen osuuteen. Tulevaisuudessa kauneushoitola voi liittää asiakasrekisteriin uusia ominaisuuksia ja siten laajentaa siitä saatavia hyötyjä.
Toiminnan onnistumista arvioitiin toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen avulla. Kauneushoitola otti käyttöönsä luodun asiakasrekisterin ja aikoo hyödyntää sitä tavoitteiden mukaisesti. Opinnäytetyö pystyttiin kohdistamaan sopiviin aihealueisiin sekä toimintoihin yhteistyön avulla. Selkeiden päämäärien avulla voitiin luoda yhtenäinen kokonaisuus, jossa teoriasta saatiin tukea toiminnalliseen osuuteen. Tulevaisuudessa kauneushoitola voi liittää asiakasrekisteriin uusia ominaisuuksia ja siten laajentaa siitä saatavia hyötyjä.