Väriavaintaminen videotuotannossa
Kirvesoja, Olli-Pekka (2016)
Kirvesoja, Olli-Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107009
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli avaintaa kaksi luentovideota jälkikäsittelyohjelman sisäänrakennetulla avaintamistyökalulla. Molemmat videot kuvattiin Metropolia Ammattikorkeakoulun Leppävaaran toimipisteen EduVideoLab-opetustilassa green screen -taustalla. Ensimmäinen video kuvattiin Full HD -resoluutiolla eli kuvakoolla, jossa on 1920 vaakapikseliä ja 1080 pystypikseliä. Toinen luentovideo taltioitiin Ultra HD -resoluutiolla, jossa on 3840 vaakapikseliä ja 2160 pystypikseliä.
Koko projektissa kuvattiin ja editoitiin 23 videota kahden muun Metropolia Ammattikorkeakoulun insinööriopiskelijan kanssa. Videot ovat osa korkeakouluissa syksyllä 2016 alkavan, ilmastonmuutosta käsittelevän kurssin oppimateriaalia.
Insinöörityön tarkoituksena oli myös arvioida, kuinka hyvin EduVideoLab-opetustila soveltuu avainnettavan videokuvamateriaalin tuottamiseen ja kuinka hyvin avaintamisessa käytetty työkalu soveltuu jälkituotannossa suoritettavaan avaintamiseen.
Lopputuloksista kävi ilmi, että EduVideoLab soveltuu avainnettavien luentovideoiden kuvaamiseen hyvin. EduVideoLabin vihreä tausta saatiin tasaisesti valaistua, mikä on tärkeää avainnettavaa materiaalia kuvattaessa. Lopputulos avaintamisen jälkeen oli kummassakin videossa siisti.
Tulokset myös osoittivat sen, että avaintamisessa käytetty työkalu on erinomainen. Vaikka se sisältää monia eri toimintoja, riitti muutaman perusparametrin säätäminen hyvään lopputulokseen.
Koko projektissa kuvattiin ja editoitiin 23 videota kahden muun Metropolia Ammattikorkeakoulun insinööriopiskelijan kanssa. Videot ovat osa korkeakouluissa syksyllä 2016 alkavan, ilmastonmuutosta käsittelevän kurssin oppimateriaalia.
Insinöörityön tarkoituksena oli myös arvioida, kuinka hyvin EduVideoLab-opetustila soveltuu avainnettavan videokuvamateriaalin tuottamiseen ja kuinka hyvin avaintamisessa käytetty työkalu soveltuu jälkituotannossa suoritettavaan avaintamiseen.
Lopputuloksista kävi ilmi, että EduVideoLab soveltuu avainnettavien luentovideoiden kuvaamiseen hyvin. EduVideoLabin vihreä tausta saatiin tasaisesti valaistua, mikä on tärkeää avainnettavaa materiaalia kuvattaessa. Lopputulos avaintamisen jälkeen oli kummassakin videossa siisti.
Tulokset myös osoittivat sen, että avaintamisessa käytetty työkalu on erinomainen. Vaikka se sisältää monia eri toimintoja, riitti muutaman perusparametrin säätäminen hyvään lopputulokseen.