Julkisuusjohtaja : julkisuus johtamisen työvälineenä
Peiju, Hanna-Mari (2016)
Peiju, Hanna-Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106895
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on julkisuusjohtaminen ja julkisuus johtamisen työvälineenä.
Julkisuusjohtaminen on tutkimuksissa vähän käsitelty aihe, joten sen tuominen esiin käsitteenä oli ajankohtainen. Julkisuudessa operoi monen eri alan johtajia, mutta millaisia nämä johtajat ovat persoonaltaan ja miten julkisuus näkyy päivittäisessä johtamisessa työyhteisöä silmälläpitäen? Samalla tutkimuksessa pohditaan haastateltujen johtajien kanssa, miten julkisuusjohtaja käsittelee yritykseen ja itseensä kohdistuvat mainekriisit.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten julkisuudessa toimiva johtaja kokee oman yrityksensä johtamisen julkisuudessa. Opinnäytetyöhöni haastattelin kolmen eri yrityksen julkisuudessa toimivaa johtajaa: Juhani Merimaata, Martin Mustosta sekä Päivikki Palosaarta. Heidän edustamansa yritykset ovat Suomen johtavimpia omalla alallaan.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee johtamisen teoriaa persoonalähtöisesti, julkisuudessa johtamista sekä henkilöbrändäystä ja imagoa.
Tutkimuksen empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2016. Lisäksi tutkimukseen haluttiin ottaa mukaan mielipidekysely Webropol-ohjelman avulla. Kyselyyn vastasi kuukauden aikana 69 Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijaa.
Julkisuudessa johtaminen vaatii johtajalta tietynlaista persoonaa sekä erittäin hyvää itsetuntoa. Tutkimustuloksista voidaan päätellä kaikkien johtajien omaavan samankaltaiset arvot ja sen, että yritys on kehittynyt johtajan persoonan avulla siihen pisteeseen, missä se nyt on. Kaikkien johtajien johtamistyylit ovat esimerkillä johtamista, sekä verrattavissa kestävään johtajuuteen.
Julkisuusjohtaminen on tutkimuksissa vähän käsitelty aihe, joten sen tuominen esiin käsitteenä oli ajankohtainen. Julkisuudessa operoi monen eri alan johtajia, mutta millaisia nämä johtajat ovat persoonaltaan ja miten julkisuus näkyy päivittäisessä johtamisessa työyhteisöä silmälläpitäen? Samalla tutkimuksessa pohditaan haastateltujen johtajien kanssa, miten julkisuusjohtaja käsittelee yritykseen ja itseensä kohdistuvat mainekriisit.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten julkisuudessa toimiva johtaja kokee oman yrityksensä johtamisen julkisuudessa. Opinnäytetyöhöni haastattelin kolmen eri yrityksen julkisuudessa toimivaa johtajaa: Juhani Merimaata, Martin Mustosta sekä Päivikki Palosaarta. Heidän edustamansa yritykset ovat Suomen johtavimpia omalla alallaan.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee johtamisen teoriaa persoonalähtöisesti, julkisuudessa johtamista sekä henkilöbrändäystä ja imagoa.
Tutkimuksen empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2016. Lisäksi tutkimukseen haluttiin ottaa mukaan mielipidekysely Webropol-ohjelman avulla. Kyselyyn vastasi kuukauden aikana 69 Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijaa.
Julkisuudessa johtaminen vaatii johtajalta tietynlaista persoonaa sekä erittäin hyvää itsetuntoa. Tutkimustuloksista voidaan päätellä kaikkien johtajien omaavan samankaltaiset arvot ja sen, että yritys on kehittynyt johtajan persoonan avulla siihen pisteeseen, missä se nyt on. Kaikkien johtajien johtamistyylit ovat esimerkillä johtamista, sekä verrattavissa kestävään johtajuuteen.