Syöpäpotilaiden läheisten toiveet sähköisestä emotionaalisesta ja tiedollisesta tuesta
Laiho, Teija; Markkanen, Saila; Nurmi, Kia (2016)
Laiho, Teija
Markkanen, Saila
Nurmi, Kia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106845
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää syöpää sairastavien potilaiden lähiomaisten näkemyksiä sähköisen emotionaalisen ja tiedollisen tuen tarpeesta. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Syöpäkeskuksen osaston 6 kanssa.
Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla HUS Syöpäkeskus voi kehittää potilaan läheisten sähköisen tuen menetelmiä. Potilaan läheisten saamaa sähköistä tiedollista ja emotionaalista tukea ei ole Suomessa aiemmin tutkittu, minkä vuoksi aihetta oli tarpeellista tutkia.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastatteluun valittiin potilaiden omaisia, joilla oli kokemusta internetin käytöstä, ja lisäksi potilaan diagnoosin saamisesta oli kulunut 3-6 kuukautta. Syöpäkeskuksesta annettiin potilaille tai heidän omaisilleen tiedote/suostumuslomake, jonka palautettuaan opinnäytetyöntekijät ottivat haastatteluun osallistuviin yhteyttä. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tulosten mukaan syöpäpotilaiden läheiset toivoivat saavansa sähköisesti enemmän tiedollista kuin emotionaalista tukea. Sähköisen tiedollisen tuen toivottiin olevan luotettavista lähteistä kuten asiantuntijoiden tai potilaan hoitoon osallistuvien henkilöiden ylläpitämiltä erillisiltä internet-sivustoilta. Sähköinen emotionaalinen tuki koettiin enimmäkseen vertaistueksi. Osa tutkimukseen osallistuneista ei osannut kertoa mitä sähköistä kanavaa hyö-dyntäen emotionaalista tukea voisi saada.
Tutkimustulokset osoittivat, että sähköinen tuki on vielä uusi tuen muoto eikä sitä ole vielä riittävästi tarjolla. Sähköisestä tuesta ei myöskään olla tietoisia. Tuloksista tuli esille vertaistuen tärkeys, ja lähes jokainen haastateltava toivoi sitä jossain muodossa. Sähköistä tiedollista tukea koettiin olevan riittävästi tarjolla, mutta tieto oli yleistietoa syövästä, ja sen luotettavuus mietitytti ja sen etsiminen koettiin aikaa vieväksi.
Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla HUS Syöpäkeskus voi kehittää potilaan läheisten sähköisen tuen menetelmiä. Potilaan läheisten saamaa sähköistä tiedollista ja emotionaalista tukea ei ole Suomessa aiemmin tutkittu, minkä vuoksi aihetta oli tarpeellista tutkia.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastatteluun valittiin potilaiden omaisia, joilla oli kokemusta internetin käytöstä, ja lisäksi potilaan diagnoosin saamisesta oli kulunut 3-6 kuukautta. Syöpäkeskuksesta annettiin potilaille tai heidän omaisilleen tiedote/suostumuslomake, jonka palautettuaan opinnäytetyöntekijät ottivat haastatteluun osallistuviin yhteyttä. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tulosten mukaan syöpäpotilaiden läheiset toivoivat saavansa sähköisesti enemmän tiedollista kuin emotionaalista tukea. Sähköisen tiedollisen tuen toivottiin olevan luotettavista lähteistä kuten asiantuntijoiden tai potilaan hoitoon osallistuvien henkilöiden ylläpitämiltä erillisiltä internet-sivustoilta. Sähköinen emotionaalinen tuki koettiin enimmäkseen vertaistueksi. Osa tutkimukseen osallistuneista ei osannut kertoa mitä sähköistä kanavaa hyö-dyntäen emotionaalista tukea voisi saada.
Tutkimustulokset osoittivat, että sähköinen tuki on vielä uusi tuen muoto eikä sitä ole vielä riittävästi tarjolla. Sähköisestä tuesta ei myöskään olla tietoisia. Tuloksista tuli esille vertaistuen tärkeys, ja lähes jokainen haastateltava toivoi sitä jossain muodossa. Sähköistä tiedollista tukea koettiin olevan riittävästi tarjolla, mutta tieto oli yleistietoa syövästä, ja sen luotettavuus mietitytti ja sen etsiminen koettiin aikaa vieväksi.