Verkkomyyntikanava lähiruokakaupalle
Pekari, Joel (2016)
Pekari, Joel
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106842
Tiivistelmä
Insinöörityön päätavoite oli luoda uuden, pääkaupunkiseudulla toimintansa aloittavan lähiruokamyyntipalvelun tarpeisiin sopiva verkkokauppa. Prioriteettina oli varmistaa laadukas käyttäjäkokemus ja projektin pääpaino oli nimenomaan verkkokaupan tarjoamassa asiakaskokemuksessa ja sen suunnittelussa.
Projektin alussa määriteltiin sivuston tärkeimmät tehtävät ja vertailtiin eri mahdollisuuksia verkkokaupan toteuttamiseen. Näihin kuului useita suomalaisia ja myös kansainvälisiä palveluntarjoajia julkaisualustoineen. Vertailu pohjautui projektin tavoitteeseen pitää kustannukset ja julkaisujärjestelmän käyttö mahdollisimman joustavina erityisesti suunnitteluvaiheen ja käyttöönoton aikana. Ilmeni, että helppokäyttöisyys ja valmiiksi paketoitu palvelu aiheuttavat verkkokauppiaalle suhteellisen paljon kiinteitä kustannuksia verrattuna itsenäiseen ja räätälöityyn toteutukseen avoimen alustan avulla. Toteutuksen alustaksi valittiin joustava, avoin ja maksuton WooCommerce.
Hosting-palvelun valinnassa keskityttiin toimintavarmuuteen ja laadukkaaseen tukeen. WordPressiin keskittyvä webhotelli mahdollisti keskittymisen käyttöliittymän ja käyttäjäkokemuksen suunnitteluun.
Iteratiivinen suunnitteluprosessi oli alusta loppuun täynnä haasteita ja onnistumisia joukosta erottuvan, verkkokaupan mielessä pitäen toteutetun verkkosivuston rakentamisessa. Työnkulku koostui suorasta kokeilusta WordPressin ja WooCommercen liitännäisten käytön, koodin testaamisen ja useiden erilaisten asettelujen, sisältöjen ja valikoiden yhdistelyn kautta. Itsenäinen ja ketterä projektinhallinta ja joustavat työskentelytavat osoittautuivat projektin tiiviin aikataulun ja hyvän lopputuloksen perusteella toimivaksi lähestymistavoiksi tällaiseen projektiin.
Projektin tuloksena oli asiakkaalle käyttövalmis verkkokauppa, jonka käytettävyys on hyvällä tasolla erilaisten laitteiden yleisimmillä selaimilla.
Projektin alussa määriteltiin sivuston tärkeimmät tehtävät ja vertailtiin eri mahdollisuuksia verkkokaupan toteuttamiseen. Näihin kuului useita suomalaisia ja myös kansainvälisiä palveluntarjoajia julkaisualustoineen. Vertailu pohjautui projektin tavoitteeseen pitää kustannukset ja julkaisujärjestelmän käyttö mahdollisimman joustavina erityisesti suunnitteluvaiheen ja käyttöönoton aikana. Ilmeni, että helppokäyttöisyys ja valmiiksi paketoitu palvelu aiheuttavat verkkokauppiaalle suhteellisen paljon kiinteitä kustannuksia verrattuna itsenäiseen ja räätälöityyn toteutukseen avoimen alustan avulla. Toteutuksen alustaksi valittiin joustava, avoin ja maksuton WooCommerce.
Hosting-palvelun valinnassa keskityttiin toimintavarmuuteen ja laadukkaaseen tukeen. WordPressiin keskittyvä webhotelli mahdollisti keskittymisen käyttöliittymän ja käyttäjäkokemuksen suunnitteluun.
Iteratiivinen suunnitteluprosessi oli alusta loppuun täynnä haasteita ja onnistumisia joukosta erottuvan, verkkokaupan mielessä pitäen toteutetun verkkosivuston rakentamisessa. Työnkulku koostui suorasta kokeilusta WordPressin ja WooCommercen liitännäisten käytön, koodin testaamisen ja useiden erilaisten asettelujen, sisältöjen ja valikoiden yhdistelyn kautta. Itsenäinen ja ketterä projektinhallinta ja joustavat työskentelytavat osoittautuivat projektin tiiviin aikataulun ja hyvän lopputuloksen perusteella toimivaksi lähestymistavoiksi tällaiseen projektiin.
Projektin tuloksena oli asiakkaalle käyttövalmis verkkokauppa, jonka käytettävyys on hyvällä tasolla erilaisten laitteiden yleisimmillä selaimilla.