Myynnin kehittäminen uudessa organisaatiossa
Hakala, Leevi (2016)
Hakala, Leevi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106826
Tiivistelmä
Työssä tutkitaan Oy Sika Finland Ab:n ja Casco Schönox Finland Oy:n yritysfuusion jälkeistä B2B myynnin käynnistämistä ja sen kehittämistä. Tutkimus tehdään kvalitatiivisena teemahaastatteluna, joka keskittyy kysymysrungon ympärille ja on tarkennettu tiimeittäin yrityksen päälliköiden kanssa.
Teoriaosuus koostuu ostoprosessista, myynnistä, yrityksen visiosta, asiakkuuksista, tiimityöstä ja muutoksista. Työssä merkittävänä tekijänä vaikuttaa se, että Suomessa toimiva yritys on ainoastaan markkinointiorganisaatio, joka varastoi, myy ja valmistaa lisäaineita. Kaikki loput tuotteet tulevat pääasiassa Euroopassa sijaitsevilta tehtailta. Tutkimuskysymyksenä tässä työssä on ”Miten rakennetaan ja kehitetään mahdollisimman tehokas ja toimiva myyntiorganisaatio Oy Sika Finland Ab:lle”.
Haastattelut toteutettiin Sikan henkilöstölle ja yrityksen ulkopuolisille sidosryhmille. Tämän tarkoituksena oli saada tietoa laajemmalta ja uudelta näkökulmalta, jotta tutkimuksen tuloksesta saadaan mahdollisimman hyödyllinen. Teemahaastattelut perustuivat ennalta päätettyihin kysymyksiin, jotka vaihtelivat haastateltavan mukaan. Ensimmäiset työn suunnitteluun liittyneet keskustelut yrityksen kanssa käytiin 2015 puolella, mutta itse työ toteutettiin 2016 puolella. Haastatteluja oli useita, jotka tehtiin nimettömänä.
Haastatteluista saatu tieto oli yhtenäistä ja muita vastauksia tukevaa, mutta tutkimuksessa esiintyi myös muutamia ristiriitakohtia. Haastatteluista saatu tieto kuitenkin tiivistettynä oli selkeää ja sitä analysoimalla löydettiin kehityksen alueita.
Tutkimuksen perusteella esille nousee parantamisen kohteita kuten laajempi yhteistyö eri alojen oppilaitosten kanssa, yrityksen laajan ikärakenteen ylläpitäminen, tietotaidon kuljettaminen yrityksessä, tuoteperheiden lisääminen ja intra- ja extranetin käyttöönotto.
Teoriaosuus koostuu ostoprosessista, myynnistä, yrityksen visiosta, asiakkuuksista, tiimityöstä ja muutoksista. Työssä merkittävänä tekijänä vaikuttaa se, että Suomessa toimiva yritys on ainoastaan markkinointiorganisaatio, joka varastoi, myy ja valmistaa lisäaineita. Kaikki loput tuotteet tulevat pääasiassa Euroopassa sijaitsevilta tehtailta. Tutkimuskysymyksenä tässä työssä on ”Miten rakennetaan ja kehitetään mahdollisimman tehokas ja toimiva myyntiorganisaatio Oy Sika Finland Ab:lle”.
Haastattelut toteutettiin Sikan henkilöstölle ja yrityksen ulkopuolisille sidosryhmille. Tämän tarkoituksena oli saada tietoa laajemmalta ja uudelta näkökulmalta, jotta tutkimuksen tuloksesta saadaan mahdollisimman hyödyllinen. Teemahaastattelut perustuivat ennalta päätettyihin kysymyksiin, jotka vaihtelivat haastateltavan mukaan. Ensimmäiset työn suunnitteluun liittyneet keskustelut yrityksen kanssa käytiin 2015 puolella, mutta itse työ toteutettiin 2016 puolella. Haastatteluja oli useita, jotka tehtiin nimettömänä.
Haastatteluista saatu tieto oli yhtenäistä ja muita vastauksia tukevaa, mutta tutkimuksessa esiintyi myös muutamia ristiriitakohtia. Haastatteluista saatu tieto kuitenkin tiivistettynä oli selkeää ja sitä analysoimalla löydettiin kehityksen alueita.
Tutkimuksen perusteella esille nousee parantamisen kohteita kuten laajempi yhteistyö eri alojen oppilaitosten kanssa, yrityksen laajan ikärakenteen ylläpitäminen, tietotaidon kuljettaminen yrityksessä, tuoteperheiden lisääminen ja intra- ja extranetin käyttöönotto.