Pelinkehitys Unity 5 -pelimoottorilla
Taskinen, Tuomas; Udd, Jaakko (2016)
Taskinen, Tuomas
Udd, Jaakko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106821
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toimiva pelisovelluksen prototyyppi PC-alustalle Unity 5 -pelimoottorilla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin proton rakentamista ja tuloksena syntyi prototyyppi pelisovelluksesta. Opinnäytetyö on tarkoitettu pelinkehitysprosessista kiinnostuneille.
Raportissa käsitellään Unity 5:n työkaluja, joita käytettiin pelisovelluksen prototyypin luomisessa. Toteutusluvussa kuvattu ohjelmointi auttaa aloittelevia peliohjelmoijia erilaisten pelitoimintojen toteutuksessa. Lisäksi raportissa on kuvattu suunniteltujen peliobjektien ja -sisältöjen tuottaminen Unity 5 -alustalle.
Tietoperustan muodostaa teoria kolmesta pelinkehitysprosessin tasosta, jotka osoittautuivat hyödyl-lisiksi rajallisessa ajassa suoritettavalle peliprojektille. Konseptivaiheessa suunniteltiin alustavat pelitoiminnot ja -hahmot. Työstämisvaiheessa aloitettiin suunniteltujen pelitoimintojen ohjelmointi ja hahmojen luonti. Pelinkehityksen viimeisessä vaiheessa havaittiin kehitystarpeita pelimekaniikoissa. Esimerkiksi pelaajan kontrollointi vaati lisää kehittämistyötä ja sitä onnistuttiin parantamaan.
Prototyyppi sisältää yhden testikentän, jota koehenkilöt testasivat. Koehenkilöiden palautteen perusteella prototyyppiä kehitettiin. Pelisovelluksen kehittäminen jatkuu myös tämän opinnäytetyöraportin julkaisemisen jälkeen. Tavoitteena on tuottaa kokonainen pelisovellus, joka on tarkoitus julkaista pelikäyttöön.
Raportissa käsitellään Unity 5:n työkaluja, joita käytettiin pelisovelluksen prototyypin luomisessa. Toteutusluvussa kuvattu ohjelmointi auttaa aloittelevia peliohjelmoijia erilaisten pelitoimintojen toteutuksessa. Lisäksi raportissa on kuvattu suunniteltujen peliobjektien ja -sisältöjen tuottaminen Unity 5 -alustalle.
Tietoperustan muodostaa teoria kolmesta pelinkehitysprosessin tasosta, jotka osoittautuivat hyödyl-lisiksi rajallisessa ajassa suoritettavalle peliprojektille. Konseptivaiheessa suunniteltiin alustavat pelitoiminnot ja -hahmot. Työstämisvaiheessa aloitettiin suunniteltujen pelitoimintojen ohjelmointi ja hahmojen luonti. Pelinkehityksen viimeisessä vaiheessa havaittiin kehitystarpeita pelimekaniikoissa. Esimerkiksi pelaajan kontrollointi vaati lisää kehittämistyötä ja sitä onnistuttiin parantamaan.
Prototyyppi sisältää yhden testikentän, jota koehenkilöt testasivat. Koehenkilöiden palautteen perusteella prototyyppiä kehitettiin. Pelisovelluksen kehittäminen jatkuu myös tämän opinnäytetyöraportin julkaisemisen jälkeen. Tavoitteena on tuottaa kokonainen pelisovellus, joka on tarkoitus julkaista pelikäyttöön.