Huulisynkronia & suomen kieli 3D-animaatiossa
Salomaa, Jonna (2016)
Salomaa, Jonna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096780
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on huulisynkronia eli lip sync 3D-animoinnissa kohdekielelle suomi. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia huulisynkroniaa ja ottaa esille siihen vaikuttavia tekijöitä, ja pohtia kohdekielen mahdollista vaikutusta huulisynkroniaan. Tutkin aihetta aloittamalla äänen muodostumiseen vaikuttavista tekijöistä ja otan esille foneemit ja viseemit ja kerron, kuinka ne toimivat huulisynkronian kulmakivinä ja kuinka niitä käytetään. Puhun myös jonkin verran dialoginäyttelemisestä, joka on osana huulisynkronian kokonaisvaikutelmaa.
Kielikohtaisuuden pohtiminen näkyy parhaiten luvussa, jossa käsittelen dubbaamista. Dubbaaminen ja huulisynkronian animoiminen sitoutuvat hyvin yhteen, sillä dubbaaja ja animaattori molemmat keskittyvät samankailtaisiin asioihin synkronian toimivuutta tavoitellessansa.
Esittelen opinnäytetyöni kuluessa myös projektityön, jonka olen tehnyt testatessani tutkimani aiheen teoriaa. Projektityö on oma henkilökohtainen ensikosketukseni huulisynkronian tekemiseen ja avaan viimeisissä luvuissa vähän kuinka sitä lähestyin. Äänitin kaksi ääniraitaa testatakseni viseemien monikäyttöisyyttä, ja käytin yhtä pidempää ääninäyttelijän suorittamaa puhennosta kokonaisemmassa huulisynkronian kokeilussa. Lopputuloksena minulla oli opinnäytetyö, joka avaa huulisynkronian aihetta siitä kiinnostuneelle ja kaksi esimerkkityötä, joissa teoriaa on kokeiltu käytännössä.
Kielikohtaisuuden pohtiminen näkyy parhaiten luvussa, jossa käsittelen dubbaamista. Dubbaaminen ja huulisynkronian animoiminen sitoutuvat hyvin yhteen, sillä dubbaaja ja animaattori molemmat keskittyvät samankailtaisiin asioihin synkronian toimivuutta tavoitellessansa.
Esittelen opinnäytetyöni kuluessa myös projektityön, jonka olen tehnyt testatessani tutkimani aiheen teoriaa. Projektityö on oma henkilökohtainen ensikosketukseni huulisynkronian tekemiseen ja avaan viimeisissä luvuissa vähän kuinka sitä lähestyin. Äänitin kaksi ääniraitaa testatakseni viseemien monikäyttöisyyttä, ja käytin yhtä pidempää ääninäyttelijän suorittamaa puhennosta kokonaisemmassa huulisynkronian kokeilussa. Lopputuloksena minulla oli opinnäytetyö, joka avaa huulisynkronian aihetta siitä kiinnostuneelle ja kaksi esimerkkityötä, joissa teoriaa on kokeiltu käytännössä.