Mobiilistreamaus markkinoinnin välineenä
Lindholm, Patrick (2016)
Lindholm, Patrick
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096717
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tavoittaa haluttu asiakasyrityksen markkinoinnin kohderyhmä ja tuottaa asiakasyritykselle myönteistä mielikuvaa luova sosiaalisen median markkinointikampanja. Insinöörityössä pureuduttiin myös eri streamaustekniikoihin ja otettiin selvää streamauksen historiasta, nykytilasta ja tulevaisuudesta.
Yritykselle suunniteltiin markkinointikampanja, jonka keskiössä tuli olla reaaliaikainen mobiili livestreamvideo. Markkinointikampanjaa tukemaan kehitettiin erilaisia aktiviteetteja, kuten sosiaalisessa mediassa julkaistavia mainosvideoita ja -kuvia. Olennainen osa oli myös kartoittaa eri vaihtoehtoja mobiilistreamin toteuttamiseen sekä sovellus- että laitetasolla. Myös tekijänoikeudet ja yhteisöjen säännöt otettiin huomioon.
Eri alustoista perehdyttiin pääasiassa YouTubeen, Periscopeen, Twitchiin ja Facebookiin. Mobiilistream toteutettiin älypuhelimella käyttäen Facebook-sovellusta ja muutamia älypuhelimeen kiinnitettäviä lisävarusteita.
Markkinointikampanja oli menestys: kampanjalla tavoitettiin laaja yleisö ja asiakas oli toteutukseen tyytyväinen. Myös livestream toimi hienosti. Arvaamattomin tekijä livestream-kokoonpanossa oli internetyhteys, johon ei itse pystynyt suoraan vaikuttamaan. Työssä livestreamin katkeileminen ei kuitenkaan aiheuttanut suuria ongelmia.
Mobiililivestreamin tulevaisuus on kasvujohteinen, ja merkit näyttävät siltä että mobiililivestream kaupallistuu tulevien vuosien aikana, kun entistä suurempi yleisö saa sen nykyteknologian ansiosta kustannustehokkaasti käyttöön.
Yritykselle suunniteltiin markkinointikampanja, jonka keskiössä tuli olla reaaliaikainen mobiili livestreamvideo. Markkinointikampanjaa tukemaan kehitettiin erilaisia aktiviteetteja, kuten sosiaalisessa mediassa julkaistavia mainosvideoita ja -kuvia. Olennainen osa oli myös kartoittaa eri vaihtoehtoja mobiilistreamin toteuttamiseen sekä sovellus- että laitetasolla. Myös tekijänoikeudet ja yhteisöjen säännöt otettiin huomioon.
Eri alustoista perehdyttiin pääasiassa YouTubeen, Periscopeen, Twitchiin ja Facebookiin. Mobiilistream toteutettiin älypuhelimella käyttäen Facebook-sovellusta ja muutamia älypuhelimeen kiinnitettäviä lisävarusteita.
Markkinointikampanja oli menestys: kampanjalla tavoitettiin laaja yleisö ja asiakas oli toteutukseen tyytyväinen. Myös livestream toimi hienosti. Arvaamattomin tekijä livestream-kokoonpanossa oli internetyhteys, johon ei itse pystynyt suoraan vaikuttamaan. Työssä livestreamin katkeileminen ei kuitenkaan aiheuttanut suuria ongelmia.
Mobiililivestreamin tulevaisuus on kasvujohteinen, ja merkit näyttävät siltä että mobiililivestream kaupallistuu tulevien vuosien aikana, kun entistä suurempi yleisö saa sen nykyteknologian ansiosta kustannustehokkaasti käyttöön.