Sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdyttäminen perioperatiivisen hoitotyön harjoitteluun
Asikainen, Iida; Juurikka, Veera; Juutinen, Jarno (2016)
Asikainen, Iida
Juurikka, Veera
Juutinen, Jarno
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096628
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä HUS:n kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota aikaisemmin tuotetuista perehdytykseen liittyvistä tiedoista yhtenäinen sähköinen perehdytysopas perioperatiivisen hoitotyön ohjattuun harjoitteluun. Tavoitteena oli kehittää sairaanhoitaja opiskelijoiden perehdytystä perioperatiivisen hoitotyön ohjatussa harjoittelussa. Perehdytysopas suunnattiin HYKS:n keskussairaalan leikkaussalien, teho- ja kivunhoidon tulosyksikön leikkaussaleihin.
Opinnäytetyön sisällön pohjana toimi kolme aikaisempaa opinnäytetyötä. Nämä opinnäytetyöt käsittelivät opiskelijoiden kokemuksia perehdytyksen sisällöstä, opiskelijavastaava sairaanhoitajien näkemyksiä perehdytyksen sisällöstä sekä perehdytysmateriaalien sisältöjen analysointia. Perehdytysmateriaalin rakennetta ja loogisuutta suunniteltaessa myös oletettiin, että perioperatiivisen hoitotyön harjoitteluun menevällä opiskelijalla on taustalla teoriaopintoja sekä käytännön kokemusta.
Aiemman materiaalin pohjalta katsottiin tarpeelliseksi, että perehdytysoppaan tulee sisältää informaatiota laeista ja velvollisuuksista, sairaanhoitajan eettisestä toiminnasta, ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta, lääkehoidosta, työyhteisön säännöistä, leikkaussalista työympäristönä, aseptiikasta, työturvallisuudesta sekä sairaanhoitajan työnkuvasta perioperatiivisessa yksikössä.
Perehdytysoppaan sähköisen muodon vuoksi se on helppo lähettää opiskelijalle jo ennen harjoittelun alkua. Näin opiskelijalla on mahdollisuus perehtyä tulevaan ohjattuun harjoitteluun jo hyvissä ajoin. Perehdytysopas on myös helposti muokattavissa työyhteisön tarpeita mukaillen. Näin se palvelee mahdollisimman monipuolisesti niin opiskelijoiden, kuin työyhteisönkin tarpeita.
Opinnäytetyön tuloksia voitaisiin hyödyntää myös suunnittelemalla sairaanhoitajille omat perehdytysohjeet, mitkä olisivat yhtenäiset opiskelijoiden perehdytysmateriaalin kanssa. Tällöin perehdytys olisi yhtenäistä kaikkien osapuolten kesken.
Opinnäytetyön sisällön pohjana toimi kolme aikaisempaa opinnäytetyötä. Nämä opinnäytetyöt käsittelivät opiskelijoiden kokemuksia perehdytyksen sisällöstä, opiskelijavastaava sairaanhoitajien näkemyksiä perehdytyksen sisällöstä sekä perehdytysmateriaalien sisältöjen analysointia. Perehdytysmateriaalin rakennetta ja loogisuutta suunniteltaessa myös oletettiin, että perioperatiivisen hoitotyön harjoitteluun menevällä opiskelijalla on taustalla teoriaopintoja sekä käytännön kokemusta.
Aiemman materiaalin pohjalta katsottiin tarpeelliseksi, että perehdytysoppaan tulee sisältää informaatiota laeista ja velvollisuuksista, sairaanhoitajan eettisestä toiminnasta, ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta, lääkehoidosta, työyhteisön säännöistä, leikkaussalista työympäristönä, aseptiikasta, työturvallisuudesta sekä sairaanhoitajan työnkuvasta perioperatiivisessa yksikössä.
Perehdytysoppaan sähköisen muodon vuoksi se on helppo lähettää opiskelijalle jo ennen harjoittelun alkua. Näin opiskelijalla on mahdollisuus perehtyä tulevaan ohjattuun harjoitteluun jo hyvissä ajoin. Perehdytysopas on myös helposti muokattavissa työyhteisön tarpeita mukaillen. Näin se palvelee mahdollisimman monipuolisesti niin opiskelijoiden, kuin työyhteisönkin tarpeita.
Opinnäytetyön tuloksia voitaisiin hyödyntää myös suunnittelemalla sairaanhoitajille omat perehdytysohjeet, mitkä olisivat yhtenäiset opiskelijoiden perehdytysmateriaalin kanssa. Tällöin perehdytys olisi yhtenäistä kaikkien osapuolten kesken.