Tyttöjen kesken : Oululaisten 5.-6.-luokkalaisten tyttöjen kokemuksia yksinäisyydestä ja itsetunnosta
Leskelä, Reetta (2016)
Leskelä, Reetta
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096594
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella oululaisten 5.–6.-luokkalaisten tyttöjen kokemuksia yksinäisyyteen ja itsetuntoon liittyen. Opinnäytetyön tilaajana toimii Oulun Tyttöjen Talo. Oulun Tyttöjen Talo tarjoaa sukupuolisensitiivisesti tehtävää tyttötyötä 12–28-vuotiaille tytöille ja nuorille naisille. Ajankohtaiseksi asiaksi Talolla on noussut myös tätä nuoremmille tytöille suunnatun toiminnan tarve. Oulun Tyttöjen Talo hyödyntää opinnäytetyötä nuoremmille tytöille suunnatun toiminnan tarpeen todentamisessa ja mahdollisesti myös osana hankehakemusta.
Opinnäytetyöhön kuului kaksi erillistä toiminnallista tyttötuntia, joiden teemoina olivat yksinäisyys ja itsetunto.
Tyttötunnit pidettiin neljän 5.–6.-luokan tytöille oululaisissa kouluissa. Tyttötunneilla hyödynnettiin neljää eri tiedonkeruumenetelmää opinnäytetyön tutkimusaineiston keräämiseksi. Tiedonkeruumenetelminä toimivat kysely yksinäisyyteen liittyen, jana-menetelmä, kirjoitustehtävä ja kuvakorttimenetelmä. Tyttötunnit sisälsivät näiden tiedonkeruumenetelmien lisäksi myös muita toiminnallisia menetelmiä, joiden avulla tuntien aiheita käsiteltiin.
Kerätyn aineiston perusteella 5.–6.-luokkalaisille tytöille suunnatulla toiminnalla on tarvetta Oulussa.
Opinnäytetyöhön kuului kaksi erillistä toiminnallista tyttötuntia, joiden teemoina olivat yksinäisyys ja itsetunto.
Tyttötunnit pidettiin neljän 5.–6.-luokan tytöille oululaisissa kouluissa. Tyttötunneilla hyödynnettiin neljää eri tiedonkeruumenetelmää opinnäytetyön tutkimusaineiston keräämiseksi. Tiedonkeruumenetelminä toimivat kysely yksinäisyyteen liittyen, jana-menetelmä, kirjoitustehtävä ja kuvakorttimenetelmä. Tyttötunnit sisälsivät näiden tiedonkeruumenetelmien lisäksi myös muita toiminnallisia menetelmiä, joiden avulla tuntien aiheita käsiteltiin.
Kerätyn aineiston perusteella 5.–6.-luokkalaisille tytöille suunnatulla toiminnalla on tarvetta Oulussa.