Työtuvallisuuskoulutus liikunnanohjaajille : Mitä liikunta-alan ammattilaisen tulisi tietää työsuojelusta
Mehtonen, Elina (2016)
Mehtonen, Elina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096581
Tiivistelmä
Solmittaessa työsopimus muodostuu työnantajan ja työntekijän välinen suhde, josta seuraa välittömästi lakisääteisiä työsuojeluvastuita molemmille osapuolille. Vastuut ja velvollisuudet eivät kuitenkaan ole aina niin selviä asioita kaikille. Työsuojelu mielletään helposti ulkoiseksi tekijäksi. Sen tulee kuitenkin olla osa työpaikan jokapäiväistä välitöntä yhteistoimintaa. Ennen kaikkea hyvä työsuojelu tarkoittaa yksilön omaa ennakoivaa turvallisuusajattelua ja -havainnointia. Käytännön työsuojelu on viime kädessä itsensä turvallista johtamista, jonka punaisena lankana tulee olla ajatus siitä, että jokainen valinta, jonka teen, vaikuttaa lopputulokseen.
Jotta itsensä turvallisuusjohtaminen onnistuu, tarvitaan tietoa työturvallisuuteen vaikuttavista asioista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä liikunnanohjaajaopiskelijoille kohdennettu työturvallisuuskoulutusmateriaali, joka pohjautuu työelämälähtöisiin havaintoihin. Opinnäytetyössä käydään läpi työturvallisuuteen vaikuttavia eri tekijöitä liikunnanohjaajan työn näkökulmasta tarkasteltuna.
Haitta- ja vaaratekijöiden aiheet valikoitui koulutusmateriaaliin yhden suuren kunnallisen työnantajan työpisteistä saatujen tietojen perusteella. Pääosa taustatiedoista on kerätty alkuvuoden 2016 aikana. Koulutusmateriaalin lopulliseen sisältöön vaikutti myös opinnäytetyöntekijän oma työkokemus sekä liikunta-alalta, että työsuojelusta. Vaikka tämän työn toteutus on rajattu yhden työpaikan näkökulmaa esittäväksi, on siinä läpikäytävät työsuojelun perusteet samat kaikille työpaikoille ja mukaan nostetut haitta- ja vaaratekijät ovat yleistettävissä useille liikunta-alan työpaikoille. Koulutusmateriaali yhdistää teorian ja käytännön ja koulutuksen toteutuksessa tuodaan esille ne seikat, jotka jokaisen liikunnanohjaajan tulisi vähintään tietää turvallisen työn tekemisen kannalta.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona opinnäytetyöntekijän oman yritystoiminnan käyttöön. Opinnäytetyöntekijä tulee itse toimimaan luennoitsijana koulutuksissa, joissa tässä työssä tuotettua koulutusmateriaalia tullaan käyttämään. Koulutusmateriaali on tehty sähköisessä, yleisesti käytettävässä tiedostomuodossa, jota voidaan jakaa suoraan kouluttajalta opiskelijoille tai oppilaitoksen sähköisellä koulutusalustalla osana asianmukaista oppiainetta. Koulutus on suunniteltu toteutettavaksi osallistavia oppimismenetelmiä käyttäen.
Jotta itsensä turvallisuusjohtaminen onnistuu, tarvitaan tietoa työturvallisuuteen vaikuttavista asioista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä liikunnanohjaajaopiskelijoille kohdennettu työturvallisuuskoulutusmateriaali, joka pohjautuu työelämälähtöisiin havaintoihin. Opinnäytetyössä käydään läpi työturvallisuuteen vaikuttavia eri tekijöitä liikunnanohjaajan työn näkökulmasta tarkasteltuna.
Haitta- ja vaaratekijöiden aiheet valikoitui koulutusmateriaaliin yhden suuren kunnallisen työnantajan työpisteistä saatujen tietojen perusteella. Pääosa taustatiedoista on kerätty alkuvuoden 2016 aikana. Koulutusmateriaalin lopulliseen sisältöön vaikutti myös opinnäytetyöntekijän oma työkokemus sekä liikunta-alalta, että työsuojelusta. Vaikka tämän työn toteutus on rajattu yhden työpaikan näkökulmaa esittäväksi, on siinä läpikäytävät työsuojelun perusteet samat kaikille työpaikoille ja mukaan nostetut haitta- ja vaaratekijät ovat yleistettävissä useille liikunta-alan työpaikoille. Koulutusmateriaali yhdistää teorian ja käytännön ja koulutuksen toteutuksessa tuodaan esille ne seikat, jotka jokaisen liikunnanohjaajan tulisi vähintään tietää turvallisen työn tekemisen kannalta.
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona opinnäytetyöntekijän oman yritystoiminnan käyttöön. Opinnäytetyöntekijä tulee itse toimimaan luennoitsijana koulutuksissa, joissa tässä työssä tuotettua koulutusmateriaalia tullaan käyttämään. Koulutusmateriaali on tehty sähköisessä, yleisesti käytettävässä tiedostomuodossa, jota voidaan jakaa suoraan kouluttajalta opiskelijoille tai oppilaitoksen sähköisellä koulutusalustalla osana asianmukaista oppiainetta. Koulutus on suunniteltu toteutettavaksi osallistavia oppimismenetelmiä käyttäen.