Pilvipalvelut osana mikroyrityksen liiketoimintaprosesseja
Hirvonen, Suvi (2016)
Hirvonen, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086554
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia, kuinka pilvipalvelut soveltuvat osaksi mikroyrityksen liiketoimintaprosesseja. Tutkimuskohteena on käytetty kohdeyritys Konttorikoneliike Sarin-Väisänen Oy:n ICT-ympäristöä sekä kohdeyrityksen käyttöön hankittua Elisan tarjoamaa ja Microsoftin toteuttamaa Toimisto 365 Business Premium -palvelupakettia.
Tutkimus on kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen yhdistelmä, jossa kvantitatiivisen osuuden muodostaa toteutusprosessin jälkeen kohdeyrityksen henkilöstölle toteutettu kyselytutkimus ja kvalitatiivisen osuuden itse toteutusprosessin aikana kerätty tieto. Työn lähestymistapa on deduktiivinen ja sen tavoitteena on selvittää, millaiset ominaisuudet palvelevat parhaiten kohdeyrityksen liiketoimintaprosesseja, sekä millaisia haasteita pilvipalvelupaketin käytössä voi olla. Tutkimus on rajattu koskemaan vain pienyrityksiä ja Office 365 Business Premium -palvelupakettia.
Koska kyse on mikroyrityksestä, jossa työskentelee alle viisi henkilöä, ei kyselyn tuloksia voida suoraan yleistää koskemaan kaikkia pienyrityksiä. Myös työn teoriaosuus käsittelee liiketoimintaprosesseja sekä Office 365 Business Premium -paketin ominaisuuksia yleisellä tasolla kohdeyrityksen näkökulmasta. Samalla käydään läpi myös teorian ja käytännön rajapintoja kohdeyrityksen liiketoimintaprosessien ja käytössä olevien toimintatapojen osalta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että pilvipalveluiden tehokas hyödyntäminen ja opettelu vaatii alkuvaiheessa resursseja. Tuloksista on nähtävissä, että vaikka uusia ominaisuuksia halutaan käyttää on uusien käytäntöjen sisäistäminen ja käyttöönotto hidasta ajanpuutteen vuoksi. Pienessä, myyntiorientoituneessa työyhteisössä aikaa ei haluta viedä varsinaisilta liiketoiminnan ydinprosesseilta, joilla tehdään yritystoiminnan tulos.
Tutkimus on kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen yhdistelmä, jossa kvantitatiivisen osuuden muodostaa toteutusprosessin jälkeen kohdeyrityksen henkilöstölle toteutettu kyselytutkimus ja kvalitatiivisen osuuden itse toteutusprosessin aikana kerätty tieto. Työn lähestymistapa on deduktiivinen ja sen tavoitteena on selvittää, millaiset ominaisuudet palvelevat parhaiten kohdeyrityksen liiketoimintaprosesseja, sekä millaisia haasteita pilvipalvelupaketin käytössä voi olla. Tutkimus on rajattu koskemaan vain pienyrityksiä ja Office 365 Business Premium -palvelupakettia.
Koska kyse on mikroyrityksestä, jossa työskentelee alle viisi henkilöä, ei kyselyn tuloksia voida suoraan yleistää koskemaan kaikkia pienyrityksiä. Myös työn teoriaosuus käsittelee liiketoimintaprosesseja sekä Office 365 Business Premium -paketin ominaisuuksia yleisellä tasolla kohdeyrityksen näkökulmasta. Samalla käydään läpi myös teorian ja käytännön rajapintoja kohdeyrityksen liiketoimintaprosessien ja käytössä olevien toimintatapojen osalta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että pilvipalveluiden tehokas hyödyntäminen ja opettelu vaatii alkuvaiheessa resursseja. Tuloksista on nähtävissä, että vaikka uusia ominaisuuksia halutaan käyttää on uusien käytäntöjen sisäistäminen ja käyttöönotto hidasta ajanpuutteen vuoksi. Pienessä, myyntiorientoituneessa työyhteisössä aikaa ei haluta viedä varsinaisilta liiketoiminnan ydinprosesseilta, joilla tehdään yritystoiminnan tulos.