Motiivit käyttää Rent a local friend -palvelua
Eerola, Sonja (2016)
Eerola, Sonja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086543
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miksi ihmiset käyttävät Rent a local friend -palvelua, eli mitkä ovat käyttäjien motiivit vuokrata paikallinen kaveriopas. Palvelu on vielä suhteellisen uusi ilmiö matkailualalla, joten oli ajankohtaista selvittää sen tunnettavuus, suosio ja miksi ihmiset käyttävät sitä.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu Rent a local friend -palvelun tutkimisesta, motiivi-käsitteen, matkailumotiivien ja tarpeiden selvittämisestä, erilaisten matkailijoiden luokittelujen ja tutkimuksen kohderyhmän Y-sukupolven ominaispiirteiden ja matkailukäyttäytymisen esittelemisestä sekä Rent a local friend -palvelun käyttäjien motiivien selvittämisen kannalta merkittävimpien teemojen avaamisesta, kuten kulttuurien kohtaaminen ja elämyksellisyys.
Opinnäytetyössä hyödynsin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus on toteutettu verkkokyselylomakkeen avulla Webropol-kyselytyökaluohjelmaa hyödyntäen. Kyselyn jakoväylänä käytin Savonia-ammattikorkeakoulun ryhmäsähköpostia. Kysely on toteutettu suomenkielisenä ja se on ollut avoinna 17.-27.03.2016 välisena aikana.
Vastauksia kyselyyn sain yhteensä 87 kappaletta. Kyselyssä hyödynsin sekä suljettuja että sekamuotoisia kysymyksiä asenneasteikkoa käyttäen. Sekamuotoisissa kysymyksissä vastaajalla oli käytössään myös avoin vastausvaihtoehto, jotta kaikki oleelliset vastaukset saatiin kartoitettua.
Tutkimustuloksista nousi esille kolme pääteemaa, jotka vaikuttavat käyttäjien valintaan käyttää Rent a local friend -palvelua. Pääteemat olivat elämyksellisyys, kulttuurisidonnaiset motiivit sekä oppaan ammattimaisuuteen liittyvät tekijät. Suoritin myös vertailua eri vastaajaryhmien välillä. Huomattavia eroja vastauksissa oli nuorten aikuisten ja vanhempien vastaajien välillä sekä myös naisten ja miesten välillä.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu Rent a local friend -palvelun tutkimisesta, motiivi-käsitteen, matkailumotiivien ja tarpeiden selvittämisestä, erilaisten matkailijoiden luokittelujen ja tutkimuksen kohderyhmän Y-sukupolven ominaispiirteiden ja matkailukäyttäytymisen esittelemisestä sekä Rent a local friend -palvelun käyttäjien motiivien selvittämisen kannalta merkittävimpien teemojen avaamisesta, kuten kulttuurien kohtaaminen ja elämyksellisyys.
Opinnäytetyössä hyödynsin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus on toteutettu verkkokyselylomakkeen avulla Webropol-kyselytyökaluohjelmaa hyödyntäen. Kyselyn jakoväylänä käytin Savonia-ammattikorkeakoulun ryhmäsähköpostia. Kysely on toteutettu suomenkielisenä ja se on ollut avoinna 17.-27.03.2016 välisena aikana.
Vastauksia kyselyyn sain yhteensä 87 kappaletta. Kyselyssä hyödynsin sekä suljettuja että sekamuotoisia kysymyksiä asenneasteikkoa käyttäen. Sekamuotoisissa kysymyksissä vastaajalla oli käytössään myös avoin vastausvaihtoehto, jotta kaikki oleelliset vastaukset saatiin kartoitettua.
Tutkimustuloksista nousi esille kolme pääteemaa, jotka vaikuttavat käyttäjien valintaan käyttää Rent a local friend -palvelua. Pääteemat olivat elämyksellisyys, kulttuurisidonnaiset motiivit sekä oppaan ammattimaisuuteen liittyvät tekijät. Suoritin myös vertailua eri vastaajaryhmien välillä. Huomattavia eroja vastauksissa oli nuorten aikuisten ja vanhempien vastaajien välillä sekä myös naisten ja miesten välillä.