Uuden brändin kehittäminen Case: Seafrina
Lohimäki, Johanna (2016)
Lohimäki, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086519
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusi naistenvaatebrändi Barbadoksella. Tavoittee-na oli kehittää brändille missio, visiot ja arvot ja kartoittaa markkina- ja kilpailutilanne. Opinnäy-tetyössä valittiin tavoiteltu kohderyhmä ja luotiin brändille tavoitemielikuva. Nimen päättäminen, markkinointiviestintäkanavien valinta ja tavoitteiden asettaminen olivat tärkeitä päätöksiä.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajan kanssa yhteistyönä Barbadoksella. Työn teoriaosio käsittelee muun muassa brändäystä, markkinointiviestintää, sosiaalisessa mediassa markkinointia ja tavoittei-den määrittelyä. Markkina- ja kilpailutilanteen kartoituksen menetelmänä käytetään positiointi-karttaa, jonka avulla nähdään, missä brändi on nyt ja mitä paikkaa se lähtee tavoittelemaan markkinoilla. Brändin malliston kuvauksien, lanseeraustilaisuuden, logon ja käyntikorttien suunnit-telu olivat osa brändin kehittämisen vaiheita.
Työn tuloksena syntyi Seafrina Island Apparel -niminen brändi, joka rekisteröitiin paikalliseen yri-tysrekisteriin. Brändille avattiin sosiaalisen median markkinointiin Instagram kanava, jossa mainos-tetaan brändin tuotteita. Brändille järjestettiin lanseeraustapahtuma, jonka myötä ihmiset ja mah-dolliset yhteistyökumppanit saatiin tietoisiksi ja kiinnostuneiksi brändistä. Seafrina löysi oman brän-di-identiteettinsä ja tietää, miten jatkaa matkaa kohti suurempaa visiota.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajan kanssa yhteistyönä Barbadoksella. Työn teoriaosio käsittelee muun muassa brändäystä, markkinointiviestintää, sosiaalisessa mediassa markkinointia ja tavoittei-den määrittelyä. Markkina- ja kilpailutilanteen kartoituksen menetelmänä käytetään positiointi-karttaa, jonka avulla nähdään, missä brändi on nyt ja mitä paikkaa se lähtee tavoittelemaan markkinoilla. Brändin malliston kuvauksien, lanseeraustilaisuuden, logon ja käyntikorttien suunnit-telu olivat osa brändin kehittämisen vaiheita.
Työn tuloksena syntyi Seafrina Island Apparel -niminen brändi, joka rekisteröitiin paikalliseen yri-tysrekisteriin. Brändille avattiin sosiaalisen median markkinointiin Instagram kanava, jossa mainos-tetaan brändin tuotteita. Brändille järjestettiin lanseeraustapahtuma, jonka myötä ihmiset ja mah-dolliset yhteistyökumppanit saatiin tietoisiksi ja kiinnostuneiksi brändistä. Seafrina löysi oman brän-di-identiteettinsä ja tietää, miten jatkaa matkaa kohti suurempaa visiota.