Palvelualan pienyrityksen visuaalisen brändi-identiteetin suunnittelu ja toteutus
Kantell, Anna (2016)
Kantell, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086513
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen kehittämistyön tavoitteena oli tutkia, mitkä asiat vaikuttavat brändi-identiteetin rakentamiseen palvelualan pienyrityksen näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli kehittää teoriaosuuden pohjalta brändistrategiatyökalu, jonka avulla pienyrittäjä voi rakentaa tai uudelleenrakentaa brändi-identiteettinsä. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona kanadalaiselle matkailualan palveluntarjoajalle.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin matkailumarkkinoinnin erikoispiirteitä ja alan trendejä, brändiä ja sen suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä sekä visuaalisen brändi-identiteetin elementtejä palveluliiketoiminnassa. Työn tutkimuksellisessa osuudessa tutkittiin, mitkä tekijät vaikuttavat visuaaliseen brändi-identiteettiin ja miten ne näkyvät pienyritysten toiminnassa. Kehittämistyötä lähestyttiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin, tukeutuen teoria-aineistoon, benchmarkingiin ja haastatteluihin.
Työn toiminnallisena lopputuloksena suunniteltiin ja toteutettiin kanadalaiselle matkailualan yritykselle visuaalinen brändi-identiteetti. Toimeksiantaja oli suunnitteluprosessissa mukana ja vaikutti näin työn lopputuloksiin. Työn kokonaisprosessi oli työelämää kehittävä ja lopputulos toimeksiantajan toiveiden mukainen.
Työn teoriataustan ja kehittämistyön tulosten perusteella voidaan todeta, että palveluliiketoiminnan brändeissä merkittävin tekijä on itse palvelu. Visuaalinen brändi-identiteetti seuraa palvelua ja lisää sen mielenkiintoa. Kun brändinrakennuksessa muistetaan kokonaisprosessi ja tuodaan brändin visuaaliset seikat kuluttajan palvelupolun varteen, päästään tehokkaaseen lopputulokseen. Brändi jää kuluttajan mieleen ja herättää tunteita.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin matkailumarkkinoinnin erikoispiirteitä ja alan trendejä, brändiä ja sen suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä sekä visuaalisen brändi-identiteetin elementtejä palveluliiketoiminnassa. Työn tutkimuksellisessa osuudessa tutkittiin, mitkä tekijät vaikuttavat visuaaliseen brändi-identiteettiin ja miten ne näkyvät pienyritysten toiminnassa. Kehittämistyötä lähestyttiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin, tukeutuen teoria-aineistoon, benchmarkingiin ja haastatteluihin.
Työn toiminnallisena lopputuloksena suunniteltiin ja toteutettiin kanadalaiselle matkailualan yritykselle visuaalinen brändi-identiteetti. Toimeksiantaja oli suunnitteluprosessissa mukana ja vaikutti näin työn lopputuloksiin. Työn kokonaisprosessi oli työelämää kehittävä ja lopputulos toimeksiantajan toiveiden mukainen.
Työn teoriataustan ja kehittämistyön tulosten perusteella voidaan todeta, että palveluliiketoiminnan brändeissä merkittävin tekijä on itse palvelu. Visuaalinen brändi-identiteetti seuraa palvelua ja lisää sen mielenkiintoa. Kun brändinrakennuksessa muistetaan kokonaisprosessi ja tuodaan brändin visuaaliset seikat kuluttajan palvelupolun varteen, päästään tehokkaaseen lopputulokseen. Brändi jää kuluttajan mieleen ja herättää tunteita.