Hyppyjä, pomppuja ja rekkarallia : Päiväkoti liikunnan mahdollistajana
Veikkola, Riitta; Pursiainen, Mari (2016)
Veikkola, Riitta
Pursiainen, Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605066472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605066472
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää, miten päiväkoti mahdollistaa liikunnan ja mitä päiväkodin liikunta pitää sisällään. Lasten vähäisestä liikkumisesta ja lii-kunnan terveysvaikutuksista on alettu puhua yhä enemmän. Aikaisemmissa tut-kimuksissa on tuotu esiin, miten päiväkodeissa voitaisiin lisätä liikuntaa. Liikun-nan laadusta ja määrästä päiväkodeissa on tehty vasta vähän tutkimuksia. Opin-näytetyömme teoriaosuudessa käsittelemme liikuntaa yleisesti ja kerromme myös liikuntaan vaikuttavista tekijöistä eli ohjaajan roolin merkityksestä, välineistä ja ympäristöistä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka empiirinen aineisto on kerätty ha-vainnoimalla. Havainnointi suoritettiin päiväkoti Mimilii Ky:n omissa tiloissa, sekä muissa paikoissa, joissa lapset kävivät liikkumassa päiväkotipäivän aikana. Ha-vainnoinneista keräsimme aineiston paikan, tilanteen, välineiden ja tekemisen mukaan. Kahden tutkijan näkemyksellä pyrimme mahdollisimman monipuoliseen havainnointiin. Kirjasimme tarkasti ylös kaiken mielestämme oleellisen liikkumi-seen liittyvän ja näiden havaintojen pohjalta lähdimme teemoittamaan aineistoa. Havainnoinnin kautta määrittelimme päiväkodin liikuntaa.
Tutkimustuloksissa kerromme esimerkeillä vastaukset siihen, mitä on päiväkotilii-kunta ja miten liikunta mahdollistetaan päiväkodissa. Esteitä päiväkotiliikunnan toteutumiselle emme erikseen havainnoineet. Tulokset on teemoiteltu asiakoko-naisuuksiin, jotka vaikuttavat päiväkotiliikunnan mahdollistamiseen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka empiirinen aineisto on kerätty ha-vainnoimalla. Havainnointi suoritettiin päiväkoti Mimilii Ky:n omissa tiloissa, sekä muissa paikoissa, joissa lapset kävivät liikkumassa päiväkotipäivän aikana. Ha-vainnoinneista keräsimme aineiston paikan, tilanteen, välineiden ja tekemisen mukaan. Kahden tutkijan näkemyksellä pyrimme mahdollisimman monipuoliseen havainnointiin. Kirjasimme tarkasti ylös kaiken mielestämme oleellisen liikkumi-seen liittyvän ja näiden havaintojen pohjalta lähdimme teemoittamaan aineistoa. Havainnoinnin kautta määrittelimme päiväkodin liikuntaa.
Tutkimustuloksissa kerromme esimerkeillä vastaukset siihen, mitä on päiväkotilii-kunta ja miten liikunta mahdollistetaan päiväkodissa. Esteitä päiväkotiliikunnan toteutumiselle emme erikseen havainnoineet. Tulokset on teemoiteltu asiakoko-naisuuksiin, jotka vaikuttavat päiväkotiliikunnan mahdollistamiseen.