Aloittavan liikunnan alan yrittäjän yritysilmeen ja mainonnan suunnittelu
Jukka, Joonas (2016)
Jukka, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056370
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan aloittavan liikunnan alan yrittäjän mahdollisuuksia toteuttaa yritykselleen yritysbrändäys ja luomaan sen ympärille johdonmukaista mainonnan suunnittelua yrittäjyyden alun niukkojen resurssien puitteissa. Työssä tarkastellaan yritysilmeen luomista ja brändäämisen perusteita sekä mainonnan suunnittelun osaa markkinointisuunnitelmasta. Siinä tutustutaan mainonnan eri medioihin sekä palvelujen ja tuotteiden markkinointiin kohdennettuna opinnäytetyössä esiintyvän asiakkaan tarpeisiin.
Tutkielmassa käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka pohjana on otettu markkinointi-, mainonta- ja yrittäjyyskirjallisuus sekä asiakkaan ja kahden aiemmin aloittaneen yrittäjän haastattelu. Siinä selvitetään yrittäjyyden alun haasteita sekä etsitään järkeviä ja edullisia ratkaisuja yrityksen markkinoinnin edistämiseen. Lisäksi kirjoittaja tarkastelee tuloksia oman, yli kymmenen vuoden graafisen alan uransa kautta.
Johdantojaksossa selvitetään lähtökohdat ja syyt tutkielman toteuttamiselle. Toisessa jaksossa käsitellään yrittäjyyden perusteita, yritysidentiteettiä ja brändiä sekä tutustutaan opinnäytetyössä esiintyvän asiakkaan toimintaan ja palveluihin. Kolmannessa jaksossa esitellään mainonnan suunnittelun vaiheet yritysidentiteetin, visuaalisen ilmeen ja sen tuotteiden kautta mainonnan kanaviin ja niiden kustannuksiin. Viimeisessä jaksossa kerrotaan johtopäätösten ja tulosten avulla se, kuinka yrittäjän olisi uran alkuvaiheessa syytä kartoittaa yrityksen identiteetti ja löytää toiminnastaan ne erityispiirteet, joita hyödyntämällä saadaan toteutettua erottuva ja omalaatuinen yritysilme sekä palvelujen ja tuotteiden markkinointi. Myös selviää, että oman toiminnan ja markkinoinnin aikatauluttaminen on ensiarvoisen tärkeää. On kohdennettava resurssit yritykselle oikeisiin kanaviin. Internet ja sosiaalinen media tarjoavat joustavia ja edullisia ratkaisuja markkinointiin. Oman sisällön tuottaminen on kannattavaa, sillä sen jakaminen omassa mediatilassa edistää tunnettuutta ja luo parhaimmillaan uusia asiakaskontakteja ja myyntiä.
Tutkielma antaa aloittavalle yrittäjälle tärkeitä pohdinnan aiheita siihen, mitä yrittäjyyden alkuvaiheessa on syytä huomioida oman työnsä markkinoinnin osalta. Lisäksi yrittäjä saa konkreettisia esimerkkejä siitä, mihin resursseja on syytä kohdentaa, jotta yrityksen markkinointi olisi tehokasta ja resursseja säästävää.
Tutkielmassa käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka pohjana on otettu markkinointi-, mainonta- ja yrittäjyyskirjallisuus sekä asiakkaan ja kahden aiemmin aloittaneen yrittäjän haastattelu. Siinä selvitetään yrittäjyyden alun haasteita sekä etsitään järkeviä ja edullisia ratkaisuja yrityksen markkinoinnin edistämiseen. Lisäksi kirjoittaja tarkastelee tuloksia oman, yli kymmenen vuoden graafisen alan uransa kautta.
Johdantojaksossa selvitetään lähtökohdat ja syyt tutkielman toteuttamiselle. Toisessa jaksossa käsitellään yrittäjyyden perusteita, yritysidentiteettiä ja brändiä sekä tutustutaan opinnäytetyössä esiintyvän asiakkaan toimintaan ja palveluihin. Kolmannessa jaksossa esitellään mainonnan suunnittelun vaiheet yritysidentiteetin, visuaalisen ilmeen ja sen tuotteiden kautta mainonnan kanaviin ja niiden kustannuksiin. Viimeisessä jaksossa kerrotaan johtopäätösten ja tulosten avulla se, kuinka yrittäjän olisi uran alkuvaiheessa syytä kartoittaa yrityksen identiteetti ja löytää toiminnastaan ne erityispiirteet, joita hyödyntämällä saadaan toteutettua erottuva ja omalaatuinen yritysilme sekä palvelujen ja tuotteiden markkinointi. Myös selviää, että oman toiminnan ja markkinoinnin aikatauluttaminen on ensiarvoisen tärkeää. On kohdennettava resurssit yritykselle oikeisiin kanaviin. Internet ja sosiaalinen media tarjoavat joustavia ja edullisia ratkaisuja markkinointiin. Oman sisällön tuottaminen on kannattavaa, sillä sen jakaminen omassa mediatilassa edistää tunnettuutta ja luo parhaimmillaan uusia asiakaskontakteja ja myyntiä.
Tutkielma antaa aloittavalle yrittäjälle tärkeitä pohdinnan aiheita siihen, mitä yrittäjyyden alkuvaiheessa on syytä huomioida oman työnsä markkinoinnin osalta. Lisäksi yrittäjä saa konkreettisia esimerkkejä siitä, mihin resursseja on syytä kohdentaa, jotta yrityksen markkinointi olisi tehokasta ja resursseja säästävää.