Tukiviittomat päiväkodin arjen apuvälineenä : tukiviittomakansion koonti ja käyttö
Tuominen, Ilona; Elo, Kristiina (2016)
Tuominen, Ilona
Elo, Kristiina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056337
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on toiminnallinen kehittämishanke, jonka tuotos on tukiviittomakansio päiväkodin arjen apuvälineeksi. Idea nousi omista mielenkiinnon kohteistamme ja työelämän tarpeesta. Toimeksiantajamme oli Pilke päiväkodit Oy ja käytännössä kehittämistyö tapahtui Turun alueen kolmessa eri yksikössä. Tavoitteenamme oli kehittää hyödyllinen ja käytännöllinen arjen apuväline, jota päiväkodin henkilökunta pystyy hyödyntämään konkreettisesti lasten kielen kehityksen tukemisessa.
Kehittämishankkeemme on ajankohtainen, sillä lasten kielen kehityksen ongelmat ovat yleisiä. Päiväkodin arjessa täytyy huomioida varhaiskasvatuksen lisäksi varhaiserityiskasvatus, lasten kielen kehitys ja siihen liittyvät ongelmat sekä kielen kehityksen tukeminen. Näihin teemoihin perehdyimme opinnäytetyössämme ja niiden pohjalta suunnittelimme ja kokosimme tukiviittomakansion. Tukiviittomat ovat erittäin hyvä menetelmä kielen kehityksen tukemiseen, sillä ne mahdollistavat vuorovaikutuksessa monikanavaisen kommunikoinnin.
Tukiviittomakansion kehittämisessä huomioitiin käytännönläheisyys ja kansion teemat nousivat työntekijöiden näkemyksistä ja omista havainnoistamme. Kehittämismenetelminä käytimme päiväkodin arjen havainnointia, vapaamuotoista kyselyä ja lisäksi hyödynsimme teoreettista kirjallisuutta. Valmis kansio otettiin käyttöön kolmessa eri yksikössä ja perehdytimme henkilökunnan sen käyttöön. Lopputuloksena on selkeä ja käytännönläheinen kokonaisuus – tukiviittomakansio päiväkodin arjen apuvälineeksi.
Kehittämishankkeemme on ajankohtainen, sillä lasten kielen kehityksen ongelmat ovat yleisiä. Päiväkodin arjessa täytyy huomioida varhaiskasvatuksen lisäksi varhaiserityiskasvatus, lasten kielen kehitys ja siihen liittyvät ongelmat sekä kielen kehityksen tukeminen. Näihin teemoihin perehdyimme opinnäytetyössämme ja niiden pohjalta suunnittelimme ja kokosimme tukiviittomakansion. Tukiviittomat ovat erittäin hyvä menetelmä kielen kehityksen tukemiseen, sillä ne mahdollistavat vuorovaikutuksessa monikanavaisen kommunikoinnin.
Tukiviittomakansion kehittämisessä huomioitiin käytännönläheisyys ja kansion teemat nousivat työntekijöiden näkemyksistä ja omista havainnoistamme. Kehittämismenetelminä käytimme päiväkodin arjen havainnointia, vapaamuotoista kyselyä ja lisäksi hyödynsimme teoreettista kirjallisuutta. Valmis kansio otettiin käyttöön kolmessa eri yksikössä ja perehdytimme henkilökunnan sen käyttöön. Lopputuloksena on selkeä ja käytännönläheinen kokonaisuus – tukiviittomakansio päiväkodin arjen apuvälineeksi.