Naisten tietoisuus munasarjasyövän oireista : katsaus kirjallisuuteen
Kunttu, Karoliina; Mylly, Sari; Parhiala, Elli (2016)
Kunttu, Karoliina
Mylly, Sari
Parhiala, Elli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056330
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata naisten tietoisuutta munasarjasyövän oireista sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Tavoitteena on lisätä hoitohenkilökunnan sekä naisten tietoutta munasarjasyövän oireista. Tämä voisi mahdollistaa oireiden nopean tunnistamisen ja näin turvata potilaan pääsyn riittävän ajoissa tarvitsemansa hoidon piiriin. Opinnäytetyö on osa HYKS syöpäkeskuksen hanketta, joka toteutetaan yhdessä Metropolian Ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tulokset julkaistaan hoitotyöntekijöille osastontunnilla.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tarkasteltavana oli 11 kansainvälistä valintakriteerit täyttävää hoito- ja terveystieteellistä tutkimusartikkelia. Tutkimusten tiedot sekä tulokset koottiin tutkimusaineiston analyysikehykseen. Tutkimusten analysoinnissa hyödynnettiin induktiivista sisällönanalyysia. Pääteemoiksi nousivat munasarjasyövän oireiden tunnistaminen ja munasarjasyövän oiretietoisuuteen vaikuttavat tekijät. Hoito- ja terveystieteellisiä tutkimuksia munasarjasyövästä ja potilaiden kokemuksista oli vähän.
Kirjallisuuskatsauksemme tuloksista havaittiin naisten munasarjasyövän oiretietoisuuden olevan heikkoa. Korkeampi koulutustaso lisäsi oireiden tunnistusta. Kuitenkin alemman koulutustason omaavat naiset hakeutuivat oireiden vuoksi hoitoon korkeakoulutettuja nopeammin. Yleisimmin tunnistettuja oireita olivat vatsan alueen oireet. Usein naiset yhdistivät munasarjasyövän oireet normaaliin ikääntymiseen tai vaihdevuosiin. Tutkimuksissa ilmeni myös, että hoitohenkilökunta ei aina huolestunut munasarjasyövän salakavalista oireista, ja näin naiset saivat vääriä diagnooseja. Hoitohenkilökunnan koulutuksen ja ajantasaisen tiedon avulla munasarjasyövän oireiden tunnistus olisi tehokkaampaa.
Tutkimusten mukaan naiset kokivat oppineensa munasarjasyövästä terveydenhuollon ammattilaisilta sekä mediasta julkisuuden henkilöiden kokemusten avulla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että säännöllisen hoitokontaktin ja median avulla olisi mahdollista lisätä naisten tietoisuutta munasarjasyövästä. Munasarjasyövälle voitaisiin median avulla tuoda lisänäkyvyyttä esimerkiksi erilaisin kampanjoin ja mainoksin.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tarkasteltavana oli 11 kansainvälistä valintakriteerit täyttävää hoito- ja terveystieteellistä tutkimusartikkelia. Tutkimusten tiedot sekä tulokset koottiin tutkimusaineiston analyysikehykseen. Tutkimusten analysoinnissa hyödynnettiin induktiivista sisällönanalyysia. Pääteemoiksi nousivat munasarjasyövän oireiden tunnistaminen ja munasarjasyövän oiretietoisuuteen vaikuttavat tekijät. Hoito- ja terveystieteellisiä tutkimuksia munasarjasyövästä ja potilaiden kokemuksista oli vähän.
Kirjallisuuskatsauksemme tuloksista havaittiin naisten munasarjasyövän oiretietoisuuden olevan heikkoa. Korkeampi koulutustaso lisäsi oireiden tunnistusta. Kuitenkin alemman koulutustason omaavat naiset hakeutuivat oireiden vuoksi hoitoon korkeakoulutettuja nopeammin. Yleisimmin tunnistettuja oireita olivat vatsan alueen oireet. Usein naiset yhdistivät munasarjasyövän oireet normaaliin ikääntymiseen tai vaihdevuosiin. Tutkimuksissa ilmeni myös, että hoitohenkilökunta ei aina huolestunut munasarjasyövän salakavalista oireista, ja näin naiset saivat vääriä diagnooseja. Hoitohenkilökunnan koulutuksen ja ajantasaisen tiedon avulla munasarjasyövän oireiden tunnistus olisi tehokkaampaa.
Tutkimusten mukaan naiset kokivat oppineensa munasarjasyövästä terveydenhuollon ammattilaisilta sekä mediasta julkisuuden henkilöiden kokemusten avulla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että säännöllisen hoitokontaktin ja median avulla olisi mahdollista lisätä naisten tietoisuutta munasarjasyövästä. Munasarjasyövälle voitaisiin median avulla tuoda lisänäkyvyyttä esimerkiksi erilaisin kampanjoin ja mainoksin.