Henkilöstöjohtaminen laadunhallinnan tukena
Nykänen, Minna (2016)
Nykänen, Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046267
Tiivistelmä
Laatujohtaminen on muuttunut olennaisesti viime vuosien ja vuosikymmenten aikana. Laatu ei ole enää vain tuotteiden tai palveluiden erinomaisuutta, vaan kokonaisvaltainen, koko organisaation kattava laatu on tämän päivän menestyksen edellytys. Laatutyöskentely organisaatioissa on pitkälti kiinni henkilöstön kyvyistä, halusta ja mahdollisuuksista toimia tehokkaasti. On kuitenkin johdon tehtävä luoda sellainen toimintaympäristö ja yrityskulttuuri, jonka avulla henkilöstö on valmis antamaan parhaan työpanoksensa. Tämä työ keskittyy käsittelemään laadunhallintaa ja sen johtamista henkilöstöjohtamisen näkökulmasta.
Työn toimeksiantajana toimii pohjoissavolainen teknologiateollisuuden alalla toimiva pk-yritys. Työn osana toteutettiin kohdeorganisaatiolle henkilöstökyselyt, joiden avulla pyrittiin tutkimaan tekijöitä, joilla kohdeorganisaation laadunhallintaa ja johtamista voitaisiin henkilöstöjohtamisen näkökulmasta parantaa. Tulosten pohjalta tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat laatusitoutuneisuuden vahvistaminen, työn sisältöjen ja tavoitteiden selkeyttäminen, työntekijöiden osallistaminen ja valtuuttaminen kehitysprojekteihin, johdon näkyvämpi läsnäolo ja ohjeistus, sekä organisaation sisäisen kommunikaation tehostaminen. Työ esittää myös konkreettisempia kehitysehdotuksia kyseisten osa-alueiden vahvistamiselle.
Toimeksiantaja saa työn myötä tärkeää tietoa henkilöstönsä laatusitoutuneisuuden, viihtyvyyden sekä motivaation tilasta. Työllä on suurin merkitys sen toimeksiantajalle, joka voi ottaa suoraan työssä myöhemmin esitettyjä kehitystoimenpiteitä tukemaan laadunhallintaansa. Myös muut yritykset, jotka kamppailevat laadunhallinnan sitouttamisen kanssa, voivat hyötyä työn tuloksista. Työ auttaa tunnistamaan laadunhallinnan kannalta tärkeitä henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja esittää ratkaisuja kyseisten osa-alueiden vahvistamiselle päivittäisessä johtamistyössä.
Työn toimeksiantajana toimii pohjoissavolainen teknologiateollisuuden alalla toimiva pk-yritys. Työn osana toteutettiin kohdeorganisaatiolle henkilöstökyselyt, joiden avulla pyrittiin tutkimaan tekijöitä, joilla kohdeorganisaation laadunhallintaa ja johtamista voitaisiin henkilöstöjohtamisen näkökulmasta parantaa. Tulosten pohjalta tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat laatusitoutuneisuuden vahvistaminen, työn sisältöjen ja tavoitteiden selkeyttäminen, työntekijöiden osallistaminen ja valtuuttaminen kehitysprojekteihin, johdon näkyvämpi läsnäolo ja ohjeistus, sekä organisaation sisäisen kommunikaation tehostaminen. Työ esittää myös konkreettisempia kehitysehdotuksia kyseisten osa-alueiden vahvistamiselle.
Toimeksiantaja saa työn myötä tärkeää tietoa henkilöstönsä laatusitoutuneisuuden, viihtyvyyden sekä motivaation tilasta. Työllä on suurin merkitys sen toimeksiantajalle, joka voi ottaa suoraan työssä myöhemmin esitettyjä kehitystoimenpiteitä tukemaan laadunhallintaansa. Myös muut yritykset, jotka kamppailevat laadunhallinnan sitouttamisen kanssa, voivat hyötyä työn tuloksista. Työ auttaa tunnistamaan laadunhallinnan kannalta tärkeitä henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja esittää ratkaisuja kyseisten osa-alueiden vahvistamiselle päivittäisessä johtamistyössä.