Markkinointiviestinnän ja palveluiden kehittäminen kansainvälisen ja suomalaisen asiakkaan näkökulmasta. Case Raya Divers.
Lehtola, Jaana (2016)
Lehtola, Jaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046180
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kansainvälisen sekä suomalaisen asiakkaan näkökulmasta näkee markkinointiviestinnän ja miten palveluita voi kehittää. Opinnäytetyö tehtiin yritykselle Raya Divers, joka on suomalainen sukelluskeskus Thaimaassa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä sosiaalisen median kanavia (Facebook, Twitter yms.) asiakkaat itse käyttävät ja mistä sosiaalisen median kanavista Raya Divers löytyy. Tutkimuksessa tutkittiin myös sitä mitä mieltä asiakkaat ovat Raya Diversin tuotteista ja palveluista. Kysely lähetettiin asiakkaille sähköpostin välityksellä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimusmenetelmän mallilla, mutta tulosten täydentämiseksi hyödynnettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän keinoja. Kyselyn kysymyksissä hyödynnettiin teoriaa. Teoriaosuudessa käsiteltiin yrityksen toimintaympäristön eri ulottuvuuksia, asiakkaan ostokäyttäytymistä, markkinointiviestintää ja markkinoinnin 4 P:n ja C:n mallia.
Kyselyyn vastasi 38 asiakasta, joista suurin osa oli kansainvälisiä asiakkaita. Vastaajat kokivat Raya Diversin olevan hyvin näkyvillä sosiaalisessa mediassa ja hyödyntävän hyvin eri kieliä esimerkiksi internetsivuillaan. Vastaajat olivat myös tyytyväisiä yrityksen tuotteiden ja palveluiden hinta-laatusuhteeseen. Kehitysehdotuksia vastaajilta tuli vähän, mutta muutamat saadut vastaukset, koskivat paikallisen markkinointiviestinnän nostamista sekä uutiskirjeen aktiivisempaa päivittämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimusmenetelmän mallilla, mutta tulosten täydentämiseksi hyödynnettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän keinoja. Kyselyn kysymyksissä hyödynnettiin teoriaa. Teoriaosuudessa käsiteltiin yrityksen toimintaympäristön eri ulottuvuuksia, asiakkaan ostokäyttäytymistä, markkinointiviestintää ja markkinoinnin 4 P:n ja C:n mallia.
Kyselyyn vastasi 38 asiakasta, joista suurin osa oli kansainvälisiä asiakkaita. Vastaajat kokivat Raya Diversin olevan hyvin näkyvillä sosiaalisessa mediassa ja hyödyntävän hyvin eri kieliä esimerkiksi internetsivuillaan. Vastaajat olivat myös tyytyväisiä yrityksen tuotteiden ja palveluiden hinta-laatusuhteeseen. Kehitysehdotuksia vastaajilta tuli vähän, mutta muutamat saadut vastaukset, koskivat paikallisen markkinointiviestinnän nostamista sekä uutiskirjeen aktiivisempaa päivittämistä.