Motorisk utveckling hos barn : en kvalitativ undersökning om hur barns motoriska utveckling stöds i daghemmen
Björses, Malin; Hermans, Joanna (2016)
Björses, Malin
Hermans, Joanna
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046163
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka den motoriska utvecklingen hos barn och samtidigt ta reda på hur den motoriska utvecklingen stöds i daghemmen. De centrala frågeställningarna i vårt lärdomsprov är: Hur stödsden motoriska utvecklingen på daghemmen? Hur planerar pedagogerna en aktivitet med motoriskt innehåll för barnen?Finns det samband mellan motorisk utveckling och övrig utveckling? Vad avses med motoriska avvikelser och hur stöder man barn med sådana avvikelser?
Vår teoretiska del behandlar om vad motorik är, motoriska utvecklingen i olika åldrar och avvikelser i motoriska utvecklingen. Vi behandlar även lekens betydelse för motoriska utvecklingen och vad pedagogens roll i leken är. Vi kommer också att gå in på motionens betydelse för barns motoriska utveckling.
Undersökningen gjordes genom kvalitativ enkät med öppna frågor. Våra fem respondenter arbetade alla inom dagvården och har alla utbildning inom området. Undersökningen visade att personalen inom småbarnsfostran anser att motoriska utvecklingen är betydelsefull för barnens utveckling och är en stor del av vardagen på ett daghem. The main purpose in this thesis is rendering how day care centers deem the importance of motorical development and how this is supported in praxis. Key discussions include following: How do pedagogues support the motoricaldevelopment? How do pedagogues prepare for the activities with respect for development of motorical skills? Is there a link between motorical development and other areas of development? How are activities planned and how are considerations for motorfuncitonal development issues or abnormalities taken into regard?
In the theoretical section we emphasize what motoricaldevelopment consists of, different development stages and deviations in motorical progress. With the help of this survey we try to clarify the role play has in motor development and what part the educator plays in in the process of evolvement. In this thesis we will also further look into how exercise take part in childrens motoricalevolvement. The study was conducted through a qualitative survey with an open questionnaire. The five respondents all work in day care and were all qualified.
The results of this survey revealed that all participants deemed development in motorical skills as important for the overall development and big part of routines for everyday planning in day care centers.
Vår teoretiska del behandlar om vad motorik är, motoriska utvecklingen i olika åldrar och avvikelser i motoriska utvecklingen. Vi behandlar även lekens betydelse för motoriska utvecklingen och vad pedagogens roll i leken är. Vi kommer också att gå in på motionens betydelse för barns motoriska utveckling.
Undersökningen gjordes genom kvalitativ enkät med öppna frågor. Våra fem respondenter arbetade alla inom dagvården och har alla utbildning inom området. Undersökningen visade att personalen inom småbarnsfostran anser att motoriska utvecklingen är betydelsefull för barnens utveckling och är en stor del av vardagen på ett daghem.
In the theoretical section we emphasize what motoricaldevelopment consists of, different development stages and deviations in motorical progress. With the help of this survey we try to clarify the role play has in motor development and what part the educator plays in in the process of evolvement. In this thesis we will also further look into how exercise take part in childrens motoricalevolvement. The study was conducted through a qualitative survey with an open questionnaire. The five respondents all work in day care and were all qualified.
The results of this survey revealed that all participants deemed development in motorical skills as important for the overall development and big part of routines for everyday planning in day care centers.