Tilitoimiston sähköiseen taloushallintoon siirtyminen
Hoikkala, Tuomas (2016)
Hoikkala, Tuomas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046134
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella, mitä toimenpiteitä tilitoimiston tarvitsee tehdä siirtyäkseen sähköiseen taloushallintoon. Tarkoituksena oli selvittää myös, miten tilitoimisto hyötyisi sähköiseen taloushallintoon siirtymisestä. Toimeksiantaja oli nurmijärveläinen pieni tilitoimisto, joka suunnittelee siirtymistä sähköisempään taloushallintoon lähiaikoina. Tutkimusongelmana oli selvittää niitä tekijöitä, joita tilitoimiston tulee ottaa huomioon siirtymisessä sähköiseen taloushallintoon. Yleinen toimintaympäristön muutos vaatii myös tilitoimistoilta sähköisen asioinnin mahdollisuuden tarjoamista asiakkailleen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto saatiin havainnoimalla case-yrityksen toimintatapoja ja haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin joulukuussa 2015 ja tammikuussa 2016. Haastateltavina olivat case-yrityksen toinen omistaja ja jo sähköiseen taloushallintoon siirtyneen tilitoimiston yrittäjä. Case-yrityksen omistajan haastattelussa kysyttiin aikaisemmista kokemuksista sähköisestä taloushallinnosta. Lisäksi häneltä tiedusteltiin nykyisistä sähköiseen taloushallintoon liittyvistä mielikuvista ja ajatuksistaan siihen siirtymisestä. Jo sähköiseen taloushallintoon siirtyneeltä yrittäjältä kysyttiin muun muassa mitä etuja ja ongelmia hän oli kokenut siirtymisen seurauksena ja miten hänen yrityksensä siirtymisensä onnistui.
Tutkimuksessa saatiin selville, että case-yritys on kiinnostunut siirtymään sähköiseen taloushallintoon asteittain. Yritys aikoo siirtyä sähköiseen taloushallintoon käyttämällä nykyistä ohjelmistoaan ja hankkimalla siihen tarvittavat lisäosat. Siirtyminen aloitetaan omasta yrityksestä. Kun sähköinen taloushallinto on tullut tutuksi, sitä tarjotaan ensi alkuun kiinnostuneille asiakkaille. Sähköinen taloushallinto aiheuttaa käyttöönottovaiheessa kustannuksia, mutta säästöjä on saatavissa tehokkaamman kirjanpidon ja joidenkin menoerien pienenemisen myötä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto saatiin havainnoimalla case-yrityksen toimintatapoja ja haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin joulukuussa 2015 ja tammikuussa 2016. Haastateltavina olivat case-yrityksen toinen omistaja ja jo sähköiseen taloushallintoon siirtyneen tilitoimiston yrittäjä. Case-yrityksen omistajan haastattelussa kysyttiin aikaisemmista kokemuksista sähköisestä taloushallinnosta. Lisäksi häneltä tiedusteltiin nykyisistä sähköiseen taloushallintoon liittyvistä mielikuvista ja ajatuksistaan siihen siirtymisestä. Jo sähköiseen taloushallintoon siirtyneeltä yrittäjältä kysyttiin muun muassa mitä etuja ja ongelmia hän oli kokenut siirtymisen seurauksena ja miten hänen yrityksensä siirtymisensä onnistui.
Tutkimuksessa saatiin selville, että case-yritys on kiinnostunut siirtymään sähköiseen taloushallintoon asteittain. Yritys aikoo siirtyä sähköiseen taloushallintoon käyttämällä nykyistä ohjelmistoaan ja hankkimalla siihen tarvittavat lisäosat. Siirtyminen aloitetaan omasta yrityksestä. Kun sähköinen taloushallinto on tullut tutuksi, sitä tarjotaan ensi alkuun kiinnostuneille asiakkaille. Sähköinen taloushallinto aiheuttaa käyttöönottovaiheessa kustannuksia, mutta säästöjä on saatavissa tehokkaamman kirjanpidon ja joidenkin menoerien pienenemisen myötä.