Supporting emotional development : Stress reduction in Early Childhood Education
Kytönummi, Nella; Wahlsten, Elena (2016)
Kytönummi, Nella
Wahlsten, Elena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046117
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminta, joka voisi toimia stressin lievittämisen työkaluna varhaiskasvatuksen ammattilaisille, lisäämällä rauhallisuutta sekä positiivisia tunteita lapsissa. Kyseiset harjoitukset pohjautuvat itsesäätely- sekä tietoisuustaitojen kehittämiseen.
Tämän opinnäytetyön tärkeys ja ajankohtaisuus kytkeytyy huolestuttavaan ilmiöön, jonka mukaan monet lapset altistuvat stressin negatiivisille vaikutuksille päiväkodeissa lähes päivittäin. Työelämäkumppanina opinnäytetyöllemme oli eräs yksityinen päiväkoti pääkaupunkiseudulta. Lisäksi kyseisen päiväkodin yksi tärkeimmistä pedagogisista tavoitteista: empatian kehityksen tukeminen on otettu huomioon harjoitusten luomisessa.
Tärkein käytetty metodi opinnäytetyömme kirjoittamisessa oli hiljaiseen tietoon ja erilaisista lähteistä kerättyyn tietoon pohjautuva reflektio. Tietoa on koottu mm. tieteellisistä artikkeleista, alan kirjallisuudesta, opinnäytetöistä, keskusteluista varhaiskasvatusammattilaisten kanssa sekä aktiiviseen havainnointiin harjoitusten toteuttamisen aikana.
Suunnittelimme, toteutimme ja arvioimme viidestä sessiosta koostuvan 4-5 vuotiaille lapsille suunnatun kokonaisuuden. Tulosten mukaan sessiot olivat toteutettu kiinnostavalla tavalla ja soveltuvat lapsen hyvinvoinnin tukemiseen päiväkodissa. Lisäksi kokosimme ja tarjosimme ohjekirjasen samanlaisten harjoitusten toteuttamiseksi yhteistyökumppanillemme. Työntekijöille suunnatun kyselyn tulosten mukaan kyseinen ohjekirjanen on selkeä ja helppokäyttöinen.
Tämän opinnäytetyön tärkeys ja ajankohtaisuus kytkeytyy huolestuttavaan ilmiöön, jonka mukaan monet lapset altistuvat stressin negatiivisille vaikutuksille päiväkodeissa lähes päivittäin. Työelämäkumppanina opinnäytetyöllemme oli eräs yksityinen päiväkoti pääkaupunkiseudulta. Lisäksi kyseisen päiväkodin yksi tärkeimmistä pedagogisista tavoitteista: empatian kehityksen tukeminen on otettu huomioon harjoitusten luomisessa.
Tärkein käytetty metodi opinnäytetyömme kirjoittamisessa oli hiljaiseen tietoon ja erilaisista lähteistä kerättyyn tietoon pohjautuva reflektio. Tietoa on koottu mm. tieteellisistä artikkeleista, alan kirjallisuudesta, opinnäytetöistä, keskusteluista varhaiskasvatusammattilaisten kanssa sekä aktiiviseen havainnointiin harjoitusten toteuttamisen aikana.
Suunnittelimme, toteutimme ja arvioimme viidestä sessiosta koostuvan 4-5 vuotiaille lapsille suunnatun kokonaisuuden. Tulosten mukaan sessiot olivat toteutettu kiinnostavalla tavalla ja soveltuvat lapsen hyvinvoinnin tukemiseen päiväkodissa. Lisäksi kokosimme ja tarjosimme ohjekirjasen samanlaisten harjoitusten toteuttamiseksi yhteistyökumppanillemme. Työntekijöille suunnatun kyselyn tulosten mukaan kyseinen ohjekirjanen on selkeä ja helppokäyttöinen.