Yksinäisyys yläkoulussa : seitsemäsluokkalaisten näkemyksiä yksinäisyyden syistä ja keinoista sen vähentämiseksi
Aho, Marika; Ritolahti, Laura (2016)
Aho, Marika
Ritolahti, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046114
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan nuorten yksinäisyyttä yläkoulussa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yläkoulun seitsemäsluokkalaisten oppilaiden mielipiteitä ja näkemyksiä siitä, mistä yläkoululaisten yksinäisyys johtuu sekä miten sitä voitaisiin vähentää yläkoulussa. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkielma ja aineiston keräsimme eläytymismenetelmän keinoin oppitunneilla. Keräsimme aineiston erään Etelä-Suomessa sijaitsevan yläkoulun kolmelta seitsemänneltä luokalta ja vastauksia saimme yhteensä 55 kappaletta. Tutkimusaineiston analysoimme aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan yksinäisyyden syyt koulussa voidaan jakaa ulkoisiin ja si-säisiin syihin. Ulkoisia syitä yksinäisyyteen ovat kiusaaminen ja välinpitämättömyys yksinäisiä oppilaita kohtaan, koulun tai luokan vaihto tai siirtyminen alakoulusta yläkouluun ja muut toisista oppilaista johtuvat syyt. Sisäisiä syitä ovat erilaisuus, henkilökohtaiset ominaisuudet kuten ujous, sosiaalisissa tilanteissa ilmentyvä ahdistuneisuus sekä puutteet sosiaalisissa taidoissa. Yläkoulun oppilaiden yksinäisyyden vähentämisen keinot voidaan jaotella kuuteen kategoriaan. Näitä ovat yksinäisten yhteen saattaminen, yhteisen tekemisen järjestäminen kaikille oppilaille, asiasta puhuminen niin henkilökohtaisella kuin yleiselläkin tasolla, yksinäisten huomaaminen ja huomioiminen, yksinäisen oppilaan oma aloitteenteko kavereiden löytämisessä sekä ystävien hankkiminen koulun ulkopuolelta esimerkiksi harrastusten tai kirjekaveruuden avulla.
Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä yläkoulussa ja ne voidaan huomioida mietittäessä keinoja yksinäisten oppilaiden auttamiseksi. Jatkotutkimuksena voisi testata, tuottavatko tässä tutkielmassa löydetyt keinot toivottua tulosta yksinäisyyden vähentämiseksi.
Opinnäytetyön tulosten mukaan yksinäisyyden syyt koulussa voidaan jakaa ulkoisiin ja si-säisiin syihin. Ulkoisia syitä yksinäisyyteen ovat kiusaaminen ja välinpitämättömyys yksinäisiä oppilaita kohtaan, koulun tai luokan vaihto tai siirtyminen alakoulusta yläkouluun ja muut toisista oppilaista johtuvat syyt. Sisäisiä syitä ovat erilaisuus, henkilökohtaiset ominaisuudet kuten ujous, sosiaalisissa tilanteissa ilmentyvä ahdistuneisuus sekä puutteet sosiaalisissa taidoissa. Yläkoulun oppilaiden yksinäisyyden vähentämisen keinot voidaan jaotella kuuteen kategoriaan. Näitä ovat yksinäisten yhteen saattaminen, yhteisen tekemisen järjestäminen kaikille oppilaille, asiasta puhuminen niin henkilökohtaisella kuin yleiselläkin tasolla, yksinäisten huomaaminen ja huomioiminen, yksinäisen oppilaan oma aloitteenteko kavereiden löytämisessä sekä ystävien hankkiminen koulun ulkopuolelta esimerkiksi harrastusten tai kirjekaveruuden avulla.
Opinnäytetyön tulokset ovat hyödynnettävissä yläkoulussa ja ne voidaan huomioida mietittäessä keinoja yksinäisten oppilaiden auttamiseksi. Jatkotutkimuksena voisi testata, tuottavatko tässä tutkielmassa löydetyt keinot toivottua tulosta yksinäisyyden vähentämiseksi.