Opas Käpylän peruskoulun opettajille lastensuojelutarpeen tunnistamisen tueksi
Fremling, Tanja; Härkönen, Iida (2016)
Fremling, Tanja
Härkönen, Iida
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046105
Tiivistelmä
Lastensuojelussa painopiste on siirtymässä enemmän ennaltaehkäisevään suuntaan. Opettajilla on virkansa puolesta velvollisuus antaa tukea lapselle ja tehdä lastensuojeluilmoitus huolen herätessä. Kynnys ilmoituksen tekemiseen saattaa olla korkea muun muassa, siksi että opettajat saattavat pelätä sen vaikuttavan negatiivisesti yhteistyöhön perheiden kanssa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda opas Käpylän peruskoululle lastensuojelutarpeen tunnistamisen tueksi. Oppaan tavoitteena on lisätä opettajien kykyä tunnistaa lastensuojelun tai muun tuen tarve, tuoda varmuutta haastaviin tilanteisiin ja varmistaa, että lapset sekä perheet saavat apua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Opinnäytetyö koostuu toimintaympäristön ja ilmiön esittelystä, oppaan tekemisen kuvailusta ja oppaan arvioinnista sekä pohdinnasta. Lopullinen opas on opinnäytetyön liitteenä.
Työelämän yhteistyökumppanina toimii Käpylän peruskoulu. Käpylän peruskoulu on yhtenäinen peruskoulu, jossa opiskelee yhteensä noin 800 oppilasta. Koulussa on kuusi erityisluokkaa ja opettajat ovat aineen- tai luokanopettajia. Oppilaiden tukena toimii moniammatillinen oppilashuoltoryhmä.
Opas on sähköinen ja se rajattiin työvälineeksi Käpylän peruskoulun opettajille. Oppaan teossa käytettiin tukena monipuolista kirjallisuutta ja siinä hyödynnettiin Helsingin kaupungin opetusviraston tekemää toimintamallia tilanteissa, joissa lapsella on koulunkäyntiongelmia ja lastensuojelutarve. Sisällölliset valinnat tehtiin sillä perusteella, että oppaasta on hyötyä juuri opettajille. Oppaan tekoprosessin aikana pyydettiin palautetta Käpylän peruskoulusta useaan otteeseen. Opas esitellään Käpylän peruskoulun opettajien ensi lukuvuoden suunnittelukokouksessa huhtikuussa 2016.
Opas sisältää tietoa yleisesti lastensuojelusta, lastensuojelutarpeesta, kaltoinkohtelusta, toimintamallin huolen herätessä ja hyödyllisiä yhteystietoja sekä linkkejä. Opas on helposti otettavissa käyttöön, muokattavissa ja kopioitavissa Käpylän peruskoulun ohella myös muihin Helsingin kouluihin. Tämä vaatii ainoastaan alueellisten ja koulukohtaisten tietojen muokkaamista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda opas Käpylän peruskoululle lastensuojelutarpeen tunnistamisen tueksi. Oppaan tavoitteena on lisätä opettajien kykyä tunnistaa lastensuojelun tai muun tuen tarve, tuoda varmuutta haastaviin tilanteisiin ja varmistaa, että lapset sekä perheet saavat apua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Opinnäytetyö koostuu toimintaympäristön ja ilmiön esittelystä, oppaan tekemisen kuvailusta ja oppaan arvioinnista sekä pohdinnasta. Lopullinen opas on opinnäytetyön liitteenä.
Työelämän yhteistyökumppanina toimii Käpylän peruskoulu. Käpylän peruskoulu on yhtenäinen peruskoulu, jossa opiskelee yhteensä noin 800 oppilasta. Koulussa on kuusi erityisluokkaa ja opettajat ovat aineen- tai luokanopettajia. Oppilaiden tukena toimii moniammatillinen oppilashuoltoryhmä.
Opas on sähköinen ja se rajattiin työvälineeksi Käpylän peruskoulun opettajille. Oppaan teossa käytettiin tukena monipuolista kirjallisuutta ja siinä hyödynnettiin Helsingin kaupungin opetusviraston tekemää toimintamallia tilanteissa, joissa lapsella on koulunkäyntiongelmia ja lastensuojelutarve. Sisällölliset valinnat tehtiin sillä perusteella, että oppaasta on hyötyä juuri opettajille. Oppaan tekoprosessin aikana pyydettiin palautetta Käpylän peruskoulusta useaan otteeseen. Opas esitellään Käpylän peruskoulun opettajien ensi lukuvuoden suunnittelukokouksessa huhtikuussa 2016.
Opas sisältää tietoa yleisesti lastensuojelusta, lastensuojelutarpeesta, kaltoinkohtelusta, toimintamallin huolen herätessä ja hyödyllisiä yhteystietoja sekä linkkejä. Opas on helposti otettavissa käyttöön, muokattavissa ja kopioitavissa Käpylän peruskoulun ohella myös muihin Helsingin kouluihin. Tämä vaatii ainoastaan alueellisten ja koulukohtaisten tietojen muokkaamista.